FST: BORRELIOOSI ON IKÄVÄ JA HANKALASTI MÄÄRITETTÄVÄ SAIRAUS

Borrelioosista ja lisäinfektioista kuten puutiaisaivokuumeesta kertovia artikkeleita ja ohjelmia TV:ssä, radiossa ja lehdistössä.

Valvojat: Borrelioosiyhdistys, Bb, Jatta1001, Bb, Jatta1001, Borrelioosiyhdistys, Jatta1001, Borrelioosiyhdistys, Bb, Jatta1001, Borrelioosiyhdistys, Bb

Vastaa Viestiin
Tiina

FST: BORRELIOOSI ON IKÄVÄ JA HANKALASTI MÄÄRITETTÄVÄ SAIRAUS

Viesti Kirjoittaja Tiina » Ke Heinä 13, 2011 08:49

http://www.telvis.fi/sarjaopas/sarjat/1800/narbild/

Borrelioosi on ikävä ja hankalasti määritettävä sairaus.

FST5: NÄRBILD 12.6.2011 klo 19.55

AR - Anna Ruda, tuottaja, Yle
CW - Carmela Walder, toimittaja, Yle
ID - Ira Donner, borrelioosiin sairastunut
LH - Lena Hulden, maataloustieteen dosentti, Helsingin yliopisto
AJ - Asko Järvinen, infektiolääkäri, Helsingin yliopistollinen keskussairaala

AR: ... Aloitamme yhdestä kesän suuresta riesasta, punkeista. Ne ovat epämiellyttäviä ja voivat levittää sairauksia, muun muassa borrelioosia. Borrelioosin saaneet voivat kärsiä pahoista neurologisista ongelmista. Carmela on tavannut yhden sairastuneen.

CW: Täällä talonsa edustan ruohikossa Ira Donneria puraisi punkki ja hän sai borrelioosin viime vuonna.

ID: Se muutti elämäni. Sairastuin kunnolla. Onneksi todettiin aika pian, että kyse oli borrelioosista, eikä tarvinnut odottaa hoitoa pitkään. Sain pureman, vai miksi sitä sanoisi, toukokuun alussa, ja se kesä ja loppuvuosi meni hoidossa ja jälkihoidossa. Enkä ole täysin toipunut vieläkään. Silti minulle ei käynyt oikein pahasti. Olin ihan puhki ja voimaton. Oli lihaskipuja. Borrelioosi oli sentyyppinen.

CW: Punkki on pieni eläin, jota on vaikea havaita.

LH: Punkkeja on paljon enemmän kuin 30 - 40 vuotta sitten. Se johtuu siitä, että kauriiden ja peurojen määrä on lisääntynyt.

CW: Miksi punkki kantaa borreliabakteeria?

LH: Ja muitakin. Useimmat punkit saavat tartunnan ensimmäisessä toukkavaiheessa. Ne saavat sen imiessään jyrsijöiden verta.

CW: Millaisena pidät borreliabakteerin aiheuttamaa sairautta?

LH: Se on vakava sairaus, joka lisääntyy. Arviolta tapauksia on 400 - 500 vuodessa. Se on vakava asia maamme väestössä.

CW: Miten vakavasti otat ne?

LH: En ole saanut puremaa, siksi että olen ehkä hysteerinen, vaikka liikun paljon luonnossa. Käytän kumisaappaita ja pitkiä housuja.

CW: Borrelioosi on vaikea todeta koska oireet vaihtelevat.

ID: On vaikea päätellä toisen oireista, että itselläkin on borrelioosi, koska oireet ovat niin erilaisia.

CW: Joillakin on hoitamaton bakteeri, ja he voivat huonosti. Oletko kuullut siitä?

ID: Kun on puhunut ihmisten kanssa, ja he ovat kysyneet vointia, niin olen kertonut. Ja silloin kuulee kohtalotovereista. Täällä Tammisaaressa on muutama tapaus tai ainakin yksi hyvin pahasti sairastunut. Hän istuu pyörätuolissa. Tapausta epäillään hoitamattomaksi borreliaksi.

CW: Ira sai hyvää hoitoa oman aktiivisuutensa ansiosta, koska korosti huonoa oloaan ja hänellä oli suhteita.

ID: Minulla on onneksi suhteita lääkärikuntaan. Ystäväni on lääkäri ja sairastanut itse borrelioosin. Hän auttoi minua pääsemään nopeasti sairaalaan.

CW: Terveyskeskuslääkärit eivät halunneet antaa haastattelua, koska tietävät liian vähän borrelioosista. Asiantuntija luottaa kollegoihinsa.

AJ: Lääkärit tietävät borrelioosista aika paljon. Siitä puhutaan. Potilaat kyselevät siitä. Ongelma on, että potilas ei ole havainnut puremaa ja oireet ilmenevät lievinä. Borrelioosia ei huomata ajatella yhtenä vaihtoehtona.

CW: Mitä virheitä terveyskeskuslääkärit tekevät?

AJ: Ei voi puhua virheestä, vaan ei heti huomata tätä vaihtoehtoa. Useimmiten, jos nyt haluaa puhua virheestä, virhe on se, että halutaan varmistua borrelioosista ja odotetaan vasta-aineiden näkymistä veressä. Hoitoon pitäisi ryhtyä aikaisemmin.

CW: Miten potilas voi toimia?

AJ: Jos saa punkin, pitää muistaa, että vain osa kantaa bakteeria. Kun on saanut itseensä punkin, ja tulee ihoreaktiona leviävä punoitus puremakohtaan tai tulee lievää flunssaa muistuttavia oireita, pitäisi harkita borrelioosia ja kertoa lääkärille.

CW: Infektiolääkäri pitää matalaa profiilia, etteivät ihmiset hermostu. Ira Donnerilla on vaara saada borrelioosi uudelleen, mutta hänkin on asiallisella linjalla.

ID: Kuljen tällä nurmikolla, jolta pureman sain, paljain jaloin ja shortseissa, mutta tarkastan itseni iltaisin. Jos tunnen jonkin ryömivän, niin kuin kesällä usein tuntee, niin tarkastan kyllä asian heti ja olen valpas. Ei se silti minua häiritse. Liikun täällä kuten ennenkin. Reagoin vain, jos jokin ryömii iholla.

AR: Toinen punkin levittämä sairaus on TBE. Koska se on viruksen aiheuttama, ainoa suojautumiskeino on rokotus.

Vastaa Viestiin