SILMÄ

Valvojat: Borrelioosiyhdistys, Bb, Jatta1001

Vastaa Viestiin
Bb

SILMÄ

Viesti Kirjoittaja Bb » Su Helmi 15, 2009 20:50

Lähettäjä: Heta500 Lähetetty: 16.8.2008 16:46

Hei! Minullahan todettiin vasta-aineet 7.8.08. Nyt huomasin oikean silmäni- tähän asti parempi kahdesta- näön huonontuneen niin, että lasitkaan eivät sitä sumentumaa korjaa. Onkohan tämä taas yksi lisäoire?

Lähettäjä: daila2008 Lähetetty: 16.8.2008 17:25

Mahdollisesti - ainakin erilaisia silmäoireita esiintyy borrelioosin kaikissa eri vaiheissa. Myöhäisvaiheessa ne ovat tosin yleisempiä.

Joitakin borrelioosin aiheuttamia silmäoireita on lueteltu yhdistyksen www-sivujen aloitussivulta löytyvän laajan "Tietoa borrelioosista" -artikkelin alla.

Lähettäjä: daila2008 Lähetetty: 16.8.2008 21:19

Yksi vanha artikkeli, jossa on esitelty Lymen borrelioosin aiheuttamia silmäoireita mm. episkleriittiä. Artikkeli sisältää joitakin nykytietämyksen valossa kiistanalaisia tietoja, mutta ihan mielenkiintoista luettavaa siltikin.

http://www.ebm-guidelines.com/xmedia/duo/duo70192.pdf

Jarisch?Herxheimerin reaktio Lymen borrelioosiin liittyvän episkleriitin hoidossa

"JHR:n ilmaantuminen viittaa epäsuorasti siihen, että potilaan silmässä oli eläviä spirokeettoja vielä kahdeksan vuoden kuluttua sairastumisen alusta."

Lähettäjä: daila2008 Lähetetty: 16.8.2008 22:40

Tämä 'nykytietämys' on muuten kerrassaan nerokas sana, koska sillä pystyy peittomaan kaikki epäonnistuneet toiminnat joutumatta koskaan myöhemmin mihinkään vastuuseen. Riittää, kun toteaa vaan kylmästi, että: "Silloin toimittiin sen hetkisen tietämyksen mukaan." Ei ehkä kannattaisi jäärätä pelkässä nykytietämyksessä vaan kannattaisi olla hieman avarakatseisempi niin voisi tulla parempi lopputulos. No, ovela sana kaikesta huolimatta!

Lähettäjä: daila2008 Lähetetty: 17.8.2008 17:32

Borreliabakteeri viihtyy erityisen hyvin kehon viileissä nesteissä, joten erilaiset silmäoireet ovat erittäin yleisiä. Borreliabakteeri kykenee aiheuttamaan oireita kaikissa silmän osissa. Tutkimustuloksia borrelioosin aiheuttamista silmäoireista löytyy myös Borrelioosijärjestön jäsensivuilta kohdasta Borrelioosi/silmäsairaudet.

Lähettäjä: irethnora Lähetetty: 18.8.2008 22:21

Mulla myös viime keväänä muiden oireiden lisäksi lähti näkö todella sumeaksi vasemmasta silmästä. Oikeakin silmä heikkeni mutta ei yhtä pahasti. Menin Tyksin silmäpäivystykseen jossa ei mitään vikaa silmistä löydetty ja lähetettiin vain kotiin odottelemaan paraneeko vai ei. Onneksi sitten parin päivän sisällä alkoikin paranemaan. Muistoksi jäi kuitenkin huonontunut näkö. Juuri pari kuukautta ennen tätä tapahtumaa olin käynyt optikolla näöntarkastuksessa jossa näkö todettiin hyväksi, oli 0.00 molemmissa silmissä taittoa (vai mitä se onkaan..) Nyt kävin huvikseni uudestaan samalla optikolla ja näkö on toisessa silmässä -0.25 ja toisessa -0.50. En siis välttämättä laseja tarvitse mutta itseä kyllä häiritsee kun selvästi huomaa että näkö on huonompi kuin ennen, ei esim. näe lukea sellaisia kylttejä tienvieressä mitä ennen näki ihan hyvin.

Kinuin Tyksin neurologilta ajan vielä neuro-oftalmologille jotta (toivottavasti) saisin vielä jotain tarkempaa tietoa tästä silmähommasta.

Kesän ajan mulla olikin homma aika hyvin hanskassa oireiden osalta, niitä ei siis oikeastaan ollut mutta nyt on taas ollut ihan pari viikkoa tuntohäiriöitä ja huimausta ja ihan sellaistakin että välillä tuntuu että joksikin aikaa näkö menee huonommaksi mutta palaa sitten. Tämä taitaa olla taas niitä oireita joiden kanssa pääsee psykologin puheille mutta ei voi mitään. Oli Oksi Tyksissä neurologille sanonut että taitaa olla jotain aaltoilevaa borrelioosin jälkitilaa mulla. Mihin tietenkään ei mitään hoitoa kannata antaa...

Joo sori tuli vähän tällainen avautuminen kun pitkästä aikaa kirjoittelee mihinkään näistä :)

Lähettäjä: Viltsu3 Lähetetty: 19.8.2008 14:43

Voi Irethnora, miksi sä kirjotit että SORI? Eikö tää ole just se paikka missä voi avautua . Mä kuulun niihin ihmisiin joita helpottaa paljon kun saa kertoa jostain mieltä vaivaavasta asiasta - oli sitten hyvää tai huonoa - ja olen aina iloinen jonkun puolesta kun se joku purkaa vähän sydäntään, koska uskon että hänelle siitä on hyötyä, edes pikkuisen. Tärkeintä on tietysti se että vastaanottava osapuoli suhtautuu asiaan ymmärryksellä ja juuri siksi mun mielestä tämä on oikea osoite.

Minusta on mukavaa lukea muiden kokemuksia vaikka ne usein onkin surullisia. Mukavaa siinä on se että tuntee ettei ole niin yksin. Siihenpä se mukavuus sitten jääkin...

Täytyy myöntää että toi "aaltoileva borrelioosin jälkitila" vähän hihitytti. Kuulostaa siltä että olet saanut "asianmukaisen hoidon" eli jonkun antibioottihoitojakson ja nyt on vaan "aaltoileva borrelioosin jälkitila". Meitä aaltoilijoita taitaa olla tosi paljon.

Vastaa Viestiin