TRIPTYL

Valvojat: Borrelioosiyhdistys, Bb, Jatta1001, Bb, Jatta1001, Borrelioosiyhdistys, Jatta1001, Borrelioosiyhdistys, Bb, Jatta1001, Borrelioosiyhdistys, Bb

Vastaa Viestiin
Bb

TRIPTYL

Viesti Kirjoittaja Bb » Su Helmi 15, 2009 18:48

Lähettäjä: mocki1 Lähetetty: 6.7.2008 9:06

Hei!
Onko kellään kokemuksia Triptyl nimisestä unilääkkeestä? Otetaan kiitollisena vastaan.

Lähettäjä: daila2008 Lähetetty: 6.7.2008 9:51

Mikä sulla on muuten tilanne mocki1 eli nukutko ollenkaan vaiko vähän vain yössä? Entä nukutko päiväunia ellet yöllä nuku? Entä oletko työelämässä?

Lähettäjä: Viltsu3 Lähetetty: 6.7.2008 11:30

Moi Mocki! Mulla on sen verran kokemusta että mulle on yritetty tyrkyttää sitä selkäkipujen takia mutta mulla se lisää huimausta ja tasapainohäiriöitä enkä suostu sitä syömään. Se on mielialalääke jota kuulemma käytetään pieninä annostuksina kivunsietokyvyn nostamiseen yms. ja se on joidenkin lääkäreiden suosikki. Mutta niillä ei sitten muita vaihtoehtoja tunnu olevankaan.

Kävin googlaamassa Triptylin sen takia etten nyt puhuis väärästä lääkkeestä ja sieltä taitais löytyä ihan keskusteluakin ko pilleristä. Kokeileppa. Joku kyseli sen käytöstä juuri unettomuuden yhteydessä.

Lähettäjä: daila2008 Lähetetty: 6.7.2008 11:34

Näinhän se on... Minäkin löysit samat keskustelut kuin Viltsu3. Osalle oli ollut apua ja osa oli joutunut lopettamaan käytön sivuvaikutusten vuoksi. Omakohtaisia kokemuksia minulla ei ole.

Lähettäjä: JAANA600 Lähetetty: 6.7.2008 12:48

Hei.
Eräs ystäväni käyttää triptyliä fibromyalgiaan ja on saanut apua lääkkeestä.
Pari vuotta sitten lääkäri määräsi sitä myös minulle jalkojen poltteisiin, mutta en syönyt sitä viikkoakaan kun se väsytti liikaa. Kokeile jos sinulle on siitä jotain apua.

Lähettäjä: Viltsu3 Lähetetty: 6.7.2008 16:37

Jaana moi. Onko sulla auttanut mikään siihen jalkojen polttamiseen? Jos se on samaa kuin mulla (ärsyttävästä kuumottamiskihelmöinnistä levottomiin jalkoihin ja kramppeihin joita myös suonenvedoksi kutsutaan) niin haluaisin kovasti tietää mitä apuja siihen vois olla. Mulla se on yks syy siihen etten pysty nukkumaan.

Ostin viikko sitten toisenmerkkistä B-vitamiinia kuin yleensä ja samantien alko oireet pahentua huomattavasti. Vaihdoin takas Beko Strongiin mutta koska ne on ihan kohta loppumassa niin nyt on vankka päätös hankkia kalliimpaa Neurobionia (isä lupas sponsoroida). Mulla on myös käytössä Magnesium tän saman ongelman takia.

Lähettäjä: idanelli Lähetetty: 6.7.2008 21:34

Hei. Triptyliä on minulle määrätty hermosärkyyn matalana annoksena. Etenkin neurologian puolella tuntuvat sitä suosivan. Yksi neurologi piti siitä yli vartin monologin puhelimitse miten hyvä ja tehokas lääke on nostamaan kipukynnystä ja mitä kaikki muita etuja siinä vielä olikaan. En kuitenkaan koskaan kokeillut, kun olen saanut nukuttua ilman ja "pelkään" tuollaisia lääkkeitä jotka vaikuttavat keskushermostoon.

Lähettäjä: JAANA600 Lähetetty: 7.7.2008 12:36

Moi Viltsu
Kuumottamiskihelmöinti on todellakin tuttu tuntemus jaloissa ja joskus käsissäkin.
Vaikea sanoa mikä siihen aina auttaa, ehkä jumppa eniten. Ei mikään hikijumppa vaan syvien lihasten jumppa säännöllisesti kuukausien ajan. Ja venyttelyt tuntuvat myös auttavan. Minulla on polttelut tällähetkellä poissa, kihelmöintiä hieman välillä.

Lähettäjä: Viltsu3 Lähetetty: 7.7.2008 13:11

Jaana moikka,

käytkö sä fysioterapeutilla jumppaamassa vai onko sulla oma ohjelma?

Mun jaloilla on vaikeinta yöllä ja se inhottava kuumotus nousee vatsaan asti; siihen liittyy myös huono olo, ei mikään klassinen pahoinvointi vaan sellanen totaalinen uupumus. Magnesium ja B-vitsku on sellasia joista en uskalla luopua koska niillä on vaikutusta tohon.

Lähettäjä: JAANA600 Lähetetty: 7.7.2008 13:16

Moi moi.

Olen käynyt paljon fysioterapiassa selkä ja lantio ongelmien takia ja olen saanut sieltä jumppaohjeet joita olen tehnyt jo vuoden ajan .

Lähettäjä: Viltsu3 Lähetetty: 7.7.2008 13:28

Okei. Mä en oo voinu hirmu moneen vuoteen käydä fysioterapiassa (tai paremminkin mulle ei oo voitu tehdä mitään siellä). Yritän kyllä venytellä ja liikutella selkääni vähän väliä ja kroppa pyrkii automaattisesti saamaan painon pois ruodolta joten paikallani mä oon oikeestaan vaan nukkuessani. Kävelen metsässä (jos sitä enää voi kävelemiseksi sanoa) päivittäin koirien kanssa, se on varmaan hyvä että on tavallaan pakko liikkua.

Nyt kun tulee oleskeltua koneen äärellä mä komennan itteni vähän väliä liikkeelle koska muuten voi niska ja selkä krampata niin pahasti ettei oo koneelle asiaa moneen viikkoon.

Jos sulla on hyviä tee-se-itse -vinkkejä selän, niskan ja jalkojen jonku sortin jumppaamiseen niin kerro; kiitollisena otan vastaan ja uskon että moni muukin.

Lähettäjä: tuuroi2 Lähetetty: 7.7.2008 15:17

Jo aikaa sitten minulle ehdotettiin Triptylin aloittamista ja olin sitä mieltä, että en halua käyttää lääkkeitä, joita käytetään myös mielialalääkkeinä. Kipujen ollessa todella pahana ja jalat levottomat, niin ettei pystynyt olemaan sekuntia pidempään paikallaan, päätin kokeilla Triptyliä ja minun kohdallani siitä on ollut erittäin hyvä apu, otan iltaisin yhden 25 mg:n tabletin ja saan nukuttua aika hyvin sen avulla. Olen käyttänyt ao. lääkettä ehkä 3 - 4 vuotta ja olen tyytyväinen. Levottomiin jalkoihin käytän Sifrol -nimistä lääkettä, olen yrittänyt olla ilman, mutta jalat ja kädet ja joskus koko kroppa on niin levoton tai en tiedä miten paremmin tuntemusta kuvailisin. Sifrolista kuulin sukulaiseltani ja päätin kokeilla sitä, elämänlaatu noiden kahden + Tramalin ansiosta on jotensakin siedettävää, kun ennen noita tuntui,ettei voi istua paikallaan, ei jaksa kävellä, levätäkään ei oikein voinut, kun oli vaikeuksia olla paikallaan. Nukahtelin tietokoneen ääreen työssä jne. jne.

Lähettäjä: mocki1 Lähetetty: 8.7.2008 15:39

Ilman lääkkeitä nukun harvoin. Joskus valvon koko yön... Valvotun yön jälkeen tuntuu että tulee hulluksi. Päivisin en nuku. Olen työelämässä mutta tän kuukauden lomailen.

Lähettäjä: Viltsu3 Lähetetty: 8.7.2008 16:01

Voi Mocki, mun ei kai pitäis sun viestiin vastata koska mulla ei oo sulle mitään vinkkiä annettavana, ainoastaan hirmunen määrä myötätuntoa. Oon nimittäin varsin tietoinen siitä millaseen stressikierteeseen ihminen voi joutua kun pitäis aamulla nousta kirkkaana ja levänneenä sängystä jaksaakseen tehdä töitä. Kun ei kerta kaikkiaan pysty nukahtamaan ja jos nukahtaakin niin herää pian vaan stressataakseen sitä ettei taaskaan saa levättyä.

Ootko kokeillu sitä Triptyliä? Ja jos niin onko ollu mitään apua? Mä söin joskus kauan sitten allergialääkettä, muistaakseni Ataraxia, joka pisti nukkumaan. Mä opiskelin silloin ja ei siinäkään mitään järkeä ollut että aamulla ajoin auton parkkiin, heitin pillerin kitusiin ja nukuin välitunteja lukuunottamatta koko päivän. Sit taas kotiin, nappi naamaan ja nukkumaan. Kyllä siinä nukuttua tuli mutta ei se väsymystä helpottanu pätkääkään.

Onko teillä päin mitään uniklinikkaa tms.? Mulla ei oo pienintäkään käryä miten sellasissa toimitaan mutta toi sun nukkumattomuus tuntuu tosi huolestuttavalta kun sun pitäis kuitenki jaksaa tehdä töitä sit taas ku loma loppuu (sori ku muistutin).

Lähettäjä: mocki1 Lähetetty: 11.7.2008 14:15

Kiitos myötätunnosta! Viimeksi kuin luin keskustelupalstaa meinasin masentua vielä enemmän. Ei kukaan vapaaehtoisesti unilääkkeitä syö! Epätoivoisesti pikemmiten... Nyt olen kokeillut n viikon verran yksi tabletti per päivä. Nukun mutta heräilen moneen otteeseen. Ensi viikolla saan ottaa jo kaksi tablettia. Toivottavasti siitä on enemmän apua.

Vastaa Viestiin