KELA + TYÖKYVYTTÖMYYSELÄKE

Valvojat: Borrelioosiyhdistys, Bb, Jatta1001

Vastaa Viestiin
Bb

KELA + TYÖKYVYTTÖMYYSELÄKE

Viesti Kirjoittaja Bb » Su Helmi 15, 2009 18:45

Lähettäjä: Sailairina Lähetetty: 10.7.2008 11:54

Kävin syksyllä 2006 sähköpostikeskustelua kahden Kelan lakimiehen kanssa borrelioosia sairastavien työkyvyttömyyseläketurvasta. En ole kyennyt kirjoittamaan aiheesta aiemmin, sillä saan hepulin aina lukiessani vastauksia... edelleenkin

Kysyin eläkeasiasta yksilötasolla, mutta vastaukset olivat kaikki yleisluonteisia, joten siten ne koskevat kaikkia borrelioosia sairastavia. Jos olen väärässä, toivottavasti joku Kelan edustajista vastaa tällä palstalla...

Jotkut harvat ovat päässeet eläkkeelle borrelioosi-diagnoosilla. Useimmat eivät vaikka ovat todella sairaita ja työkyvyttömiä. Käytännössä eläkkeelle pääsyyn vaaditaan vuosien taisto ja yleensä silloinkin diagnoosi on joku muu kuin borre. Se on outoa, sillä borrelioosin kohdalla tiedetään tarkoin taudin aiheuttaja, useimpien muiden sairauksien kohdalla ei... ja silti monet tahot sanovat ettei pelkkien oireiden perusteella voi tehdä diagnoosia eikä saada hoitoja tai ei pääse eläkkeelle. Täysin ristiriitaista, sillä sairaudet kuten esimerkiksi reuma, MS... eikös ne ole oireyhtymille annettuja nimiä, kun sairauden syy on tuntematon lääkäreille...

Tiedustelin mm. miksi Kela tekee ratkaisuja usean erikoislääkärin lausuntoja vastaan. Vastaukseksi sain, että työkyttömyyseläkkeen myöntäminen perustuu vaikea-asteisiin sairauslöydöksiin, joiden tulee olla todettavissa myöskin tutkimuksilla. Vastauksen mukaan omakohtainen tuntemus työkyvystä tai hoitavan lääkärin johtopäätös eivät ole riittäviä. Minusta ensinnäkin tuo 'omakohtainen tuntemus ei ole riittävä' on halventava, sillä kyllä jokainen itse tuntee omat mahdollisuutensa ja sairautensa aiheuttamat ongelmat parhaiten. On tietenkin totta, että maailmassa on ns. lusmujakin... mutta mielestäni suurimman osan työmotivaatio on hyvä jos vain kroppa antaa myöten. Sitten tuo 'hoitavan lääkärin johtopäätös'. No, kenes muun... Kelan taholta eläkkeestä päättävä nimetön ja kasvoton lääkäri ei tapaa hakijaa lainkaan. Rumasti sanottuna mielestäni silloin Kelan lääkäri kyseenalaistaa kollegansa ammattitaidon ja useimmiten vielä useankin kollegan. En usko, että kukaan hoitava lääkäri ensimmäisenä ehdottaa eläkettä vaan se on nimenomaan pitkällisten tutkimusten ja kokeiden ja seurannan tuloksena tehty 'johtopäätös'.

Sama henkilö kirjoittaa yhdenvertaisesta kohtelusta. Just niin. Borrelioosi ei todellakaan ole yhdenvertainen sairaus. Yhdellä reistaa pää, toisella jalat, kolmannella jokainen sisuskalukin, jne. Jollakin ei ole mitään voimakkaita oireita ja toiset eivät pääse edes sängystä ylös.

Vastaaja selvitti millaista henkilöä pidetään työkyttömänä. Siihen vaikuttavat:

* kun henkilö on kykenemätön tekemaan työtä sairauden, vamman tai vian takia ja edelleen täsmentää, että sairauden laatu ja vaikeusaste
* ikä
* ammattitaito, kouluts
* muut seikat kuten asuinpaikka ja sosiaalis-taloudelliset seikat

Tässä kohden on pakko kertoa esimerkki ja ihmetellä mitä oikein edellä mainitut sitten tarkoittavat. Henkilö, jolla on ns. työkykyä jäljellä vain muutama tunti viikossa, keski-ikäinen, ei asu suuressa kaupungissa ja ammatti liittyy toimistotöihin; eivät ole riittäviä. Minä ainakaan en kykenisi kirjanpitoa tekemään pää töttöröönä, muisti katkeillen, särkyisin ja tulehtunein käsin... Vuosia kestäneet sairaslomat erilaisine tuloksettomine kuntoutuksineen ja tuloksettomine työkokeiluineen luulisi olevan vahva näyttö sairaudesta ja työkyvyttömyydestä, mutta näin ei todellakaan useimmiten ole.

Toinen Kelan lakimiehistä sanoo, että työkyvyttömyyseläkkeelle pääsyn edellytyksenä on täysi työkyvyttömyys eikä pelkkä työkyvyn aleneminen ole riittävä peruste. Sallikaa mun nauraa hirtehisesti, sillä täyden työkyvyttömyyden kohtaavat lähinnä vain kuolleet...

Silloinen sosiaali- ja terveysministeri vastasi, että näkymyserot Kelan ja hoitavan tahon välillä johtuvat siitä ettei hoitava lääkäri arvioi työkyvyttömyyttä myöntävän laitoksen tapaan. No ei, se on kyllä huomattu. Hän jatkaa, että eläkettä myöntävän tahon tehtävänä on etuutta myöntäessään varmistaa, että lääketieteelliseltä kannalta keskenään samanlaiset tapaukset saavat samanlaisen kohtelun. Nyt sitten voisin ihmetellä sitä, että jos MS- ja borrelioosipotilas oireilevat täsmälleen samallalailla, niin voitte vaan arvata kumpi pääsee eläkkeelle ja kumpi ei. Ei minusta mitenkään tasa-arvoista kohtelua.

Vakaa mielipiteeni on, että Suomi sorsii pahoin, kohtelee kaltoin ja epäoikeuden mukaisesti borrelioosia sairastavia. Eläkelaitokset ja asioista päättävät tahot eduskuntaa myöten ovat tietämättömiä sairauden monimuotoisuudesta ja ongelmista. Valitettavasti olen tullut myös tulokseen ettei näitä tahoja edes kiinnosta tietää ja siten ongelmat jatkuvat ja ihmiset kärsivät. On helpompi tunkea pää pensaaseen...

Lähettäjä: tuuroi2 Lähetetty: 10.7.2008 20:12

Hyvin kirjoitit Sailairina Kelasta + työkyvyttömyydestä. Olen samaa mieltä kanssasi näistä asioista. Toivottavasti myös Kelan päättävät ihmiset käyvät lukemassa näitä sivuja, jotta heille syntyisi edes jonkinlainen käsitys borrea sairastavien kivuista ja tuskaisesta taistelusta jo pelkästään siitä, että olemme todella sairaita, emmekä kuvittele oireitamme. Tarvitsemme oikeasti apua ja hoitoa, koska suuri joukko meistä ei parane enää tästä taudista, vaan sinnittelemme päivästä toiseen kipujemme ja vaivojemme kanssa.

Lähettäjä: jukka61 Lähetetty: 10.7.2008 20:51

Jep, noinhan se (valitettavasti) menee. Minulle on 2 kertaa ilmoitettu, että ei eläkkeelle, 1.n kerran työeläkeyhtiö ja 2.n kerran (infektio)lääkäri sanoi, ettei mitään niin konkreettista "vikaa" ole, että se olisi työkyvyttömyyden peruste.

Kuitenkin sitten (aikanaan) neurologi ja fysiatri kuitenkin olivat sitä mieltä, että eläke olisi paikallaan ja B-lausunnot asiasta kirjoittivat sekä C-lausunnon tuen tarpeestä.

Toki tuosta on parempaan kuntoon tultu, mutta pitkiä sairaslomia mahtuu paljon viimeisiin vuosiin.

Huvittavinta tässä on se, että sitten liki 10:n työkaveria/tuttua (peltiseppiä, kirvesmiehiä, yms.) on työkyvyttömyyseläkkeellä - päässeet n. 50-55v iässä - ja ovat kuitenkin niin hyväkuntoisia, että ovat enemmän tai vähemmän aktiivisesti mukana työelämässä, niin, että eläke juoksee - tekevät "pimeitä hommia", keräävät rahaa omaan firmaan, tai tekevät sen lakisääteisen määrän töitä, mikä ei vaikuta eläkkeeseen. Kaikille heille on yhteistä se, että heillä on joku yksittäinen "vika"/ammattitauti, eivätkä he ikänsä, koulutuksen, asuinpaikan vuoksi ole soveliaita (koulutettavaksi) uuteen ammattiin.

Joku tässä yhtälössä mättää pahasti.

Lähettäjä: Viltsu3 Lähetetty: 10.7.2008 22:48

No nyt sytyin minäkin vaikka ajattelin olla tänään hissukseen kun joku on vissiin salaa käynyt hakkaamassa mut, ainaki siltä tuntuu.

Meillä päin voi jo ihan merkonomin koulutuksella kumota erikoislääkärien lausunnot työkyvyttömyydestä - eihän työkkärin kaveri voi tietää oonko mä sairas vai en jos se ei laita mua työkokeiluun. Ja työkokeilusta kun (3-4 v. sitten) palautin paperin jonka mukaan en pysty siihen kevyistä kevyeimpäänkään työhön niin työkkärin kaveri totesi että hyvinhän sä pärjäsit. Siinä paperissa kun valitettavasti luki että tulin hyvin toimeen ihmisten kanssa. Ja se oli just se jakso kun yöt valutin vatsahappoja ämpäriin ja päivät popsin pääasiallisena ravintonani tulehduskipulääkkeitä.

Mulle on sanoneet sekä lääkärit että työkkärin tyypit että esim. selkävammasista 5 tai 7 prosenttia pääsee eläkkeelle (mä en muista kumpi luku se oli mutta haitanneeko tuo, pieni numero on joka tapauksessa). Yks lääkäri sano että pitäis olla pari pieleen mennyttä selkäleikkausta ja rumat arvet esittää. Se oli muutenki fiksu lääkäri, yritti saada mulle antibioottihoidon borrelioosiinkin mutta neurologi ei suostunu (ei näkyny likvorissa).

Luulen että jonku sortin omatoimisuus ja papereiden haaliminen mistä ikinä vaan saa lääkärinlausuntojen ja omien sanojensa tueksi saattaa olla hyödyksi taistelussa eläkelautakunnan kanssa. Ja asiakkaalla on oikeus vaatia suullista kuulemista ainakin siinä viimeisessä valitusvaiheessa. Ja olen myös kuullut että ihmiset on lähettäneet eläkelautakunnalle DVD:itä itsestään sanojensa vakuudeksi. Mutta varmin keino olis tietysti se että olis ymmärtäny syntyä ns. hyväosaiseksi. Bjarne Kallis on nykyään mun idoli kun meni aukomaan päätään ko. asiasta eduskunnan kyselytunnilla keväällä .

Mulla on joitakin sellaisia työkyvyttömyyseläkkeellä olevia tuttavia ja ystäviäkin jotka elää täyspainoista elämää ja kykenee harrastamaan ja tekemään raskaitakin urakoita.
Ja ovat auttaneet mua paljon. Siitä olen kateellinen että pystyvät tekemään niin paljon asioita - tai oikeastaan iloinen heidän puolestaan.

Väkisin tulee kuitenkin mieleen ne ihmiset jotka ihan oikeesti kituu ja meidän hyvinvointivaltio heittelee niitä ihan pikkuvirkamiesten mielialojen mukaan. Tulkitaan säädöksiä just niinku tykätään ja vastaan ei voi sanoa koska viimesetkin toimeentulon rippeet voidaan evätä. Sanoin yhdelle lääkärille että eläkelautakunnalla on ilmeisesti omat suosikkisairautensa ja hän oli samaa mieltä. Borrelioosi ei niihin kuulu.

Eipäs silti luovuta toivosta että saatais diagnoosit ja hoidot ajoissa - ja jos ja kun ei olla saatu niin saatais asiallinen kohtelu yhteiskunnalta ja työkyvyttömyyseläke kun ei enää kyetä työhön.

Vastaa Viestiin