KUULUMISIA

Valvojat: Borrelioosiyhdistys, Bb, Jatta1001

Vastaa Viestiin
Bb

KUULUMISIA

Viesti Kirjoittaja Bb » Su Helmi 15, 2009 18:09

Lähettäjä: Ine Lähetetty: 15.6.2008 19:14

Heissan,
Kirjoittelin tuossa aikaisemmin omista kokemuksistani ja hoidoista. Liitän tähän nyt kuitenkin koko tutkimuskirjon miten asian kanssa on edetty.

Lähetin lääkärilleni seuraavan kirjeen:
"Päätin lähettää sinulle postia, koska kyseltyäni tuloksia 2vkon kuluttua testeista, sain tiedon että kirjoitat lausunnon vasta 15.5. Laboratioriotuloksissa liikumme "vain" raja-arvoilla, jolloin osaan tuloksia on kommentoitu että ei diagnostista merkistystä. Tein tiivistelmän laboratoriotuloksista alkanen elokuulta 2007. Erilaisista laboratoriotestimenetelmistä huolimatta kaikissa testeissä on lievää nousua, vaikka olenkin saanut lääkityksen. Tiedän, että joskus sairastettu borrelioosi voi jättää jälkiä tuloksiin mutta eihän jo sairastettu borrelioosi voi nostaa arvoja? Eikö arvojen nouseminen (vaikkakin hidas) ole merkki siitä, ettei kyseessä ole ns. jo sairastettu infektio?

Minulla on yhä oireita. Tein tiivistelmän tuloksista alkaen elokuulta, jolloin minulla oli EM ahvenanmaalla sattuneen punkinpureman johdosta. Söin siihen sen 14vrkn antiboottikuurin (sisälsi myös virtsarakon tulehdusantibiootit. osa tutkielmista kertoo, että neurologisesti oireilevalla kuurin pitää olla vähintään 3vkoa). Koska minua on lääkitty myös virtsarakontulehdukseen samanaikasesti, pelkään että en ole saanut tarpeeksi borreliaan tuhoavia antibiootteja, varsinkin kun suositus on tuo 3vkoa.

Minulla on yhä oireita, joista suurin ongelmani on huoleni tilanni huonontumisesta. Vielä pystyn toimimaan työssäni, mutta heikentynyt muisti aiheuttaa harmia. Unohtelen puheluita, avaimia, palavereiden muistiinpanoni ovat paljon huonompia kuin aikaisemmin eli keskittymiskyvyssä on puutteita. Tasapainon kanssa on myös ongelmia. Aikaisemmin olen ollut erittäin terve ja valittaminen ei kuulu tapoihini.

Käypä hoito ohjeistus on parhaiden asiantuntijoiden laatimia suosituksia hoidoista, joiden perusteella saamani antibiootti olisi pitänyt vaikuttaa. Mutta toivon kuitenkin, että teemme yhdessä päätöksen mahdollisesta jatkohoidostani. Tiedän, että laskimonsisäisen antibioottikuurissa on riskejä ja että sen vaikutuksesta on useita eritasoisia tutkimuksia. Borrelioositartunta on kuitenkin tapahtunut kohta vuosi sitten. Itse olen valmis ottamaan antibioottikuurin sisältämät riskit vastaan, jos vain vielä selviämme antibioottikuurilla. Mitä aikaisemmin hoito aloitetaan, toivon välttäväni kroonistumisen. Mielummin otan riskin hieman liian pitkästä antibioottikuurista, kuin että otan tuhraan antibioottia liiian vähän aikaa tai en ollenkaan jolloin antibioottihoidon pitäisi olla vielä pidempi. Olen kuitenkin urallani hyvässä asemassa ja etenemässä, mikäli muita kyllähän tämänkaltaisessa tilanteessa miettii, miten voin varmistaa työkykyni. "

Ja yhteenveto:

Tiivistelmä tutkimustuloksista koskien Borrelia-infektiota.

13.8 Borrelia vasta-aineet. Verestä.

"Borrelia vasta-aineet raja-alueella. Löydös ei yksin oikeuta borrelioosiin. II näyte suositeltava"

(Tällöin sain 14vrkn antibioottikuurin, koska purema oli tapahtunut. Antibioottikuuri annettiin samanaikaisesti myös virtsarakon tulehdukseen ja antibiootin tyyppiä laskettiin tarkasti)

S-BorrAbG = <9 U/ML (<9)

S-borrAbM 19* U/ML (<9)

Uusia oireita: 5.12

Borrelia vasta-aineet. Verestä. Uusi näyte oireiden perusteella.

?IgM borrealia vasta-aineet ovat edelleen koholla. IgM vasta aineet voivat olla epäspesifisesti koholla. IgM vasta-aineiden varmistamiseksi voi olla hyödyllistä tehdä

Borrelia vasta-aineiden jatkotutkimus S-BorAbJt Menetelmällä.?

S-BorrAbG = <9 U/ML (<9)

S-borrAbM 26* U/ML (<9)

(Oma huomio: Lääkekuurin jälkeen S-borrAbM Arvo on kasvanut 13.8 otetuista arvoista. Jos lääkekuuri olisi purenut ja borrelia nujerrettu niin eihän ?uinuva? tai jo parantunut borrelioosi voi kasvattaa ko. arvoja? ? Vai voiko? Ainakin voivat pysyä hieman koholla ja laskea ajan kanssa)

9.1 Borrelia vasta-aineet S-borAbJt menetelmällä.

?Borrelian rekombinanttiantigeeneille IgM vasta ainaeet 18.9 BBU/ml

S-borAbJt = positiivinen IgM 18.9 (elisa)

Borrelia burgdoreferi-ryhmän bakteerien igM ? luokan vasta-aineiden määritys Line Blot menetelmällä: OspC ja VLse- antigeeneille ja heikosti p39 antigeeneille. Nähdään myös kohtalainen IgM reagtio epstein barr viruksen kohdalla. Sopii borreliakontaktiin mutta yhtäaikaisen EBV seropositiivisuuden vuoksi ritsireaktiivinen immuniteetti ei ole pois suljettavissa. (Ilkka Seppälä)

II - näyte voi olla hyödyllinen?

Diacor lääkäri teki lähetteen HUSin sairaalaan.

13.2 Helmikuussa näyte verestä ja selkäytimestä

13.02.09 klo 8:19

S-BorrAb Lausunto

Livevästi koholla IgM vasta-aineet. IgM 20.0 BBU / ml

IgG = 0.5 BBU / ml = epäilyttävä tulos mutta ei riittävä näyttö borrelia infektiosta.

Jatkotutkimus S-BorAbJt vasta-aineiden vasta-aineiden varmistamiseksi voi olla hyödyllinen.

S-Borr AbG <200 titteri < 500/kaikki

S-BorrAbM 3200 * titteri < 2500/ kaikki

(Oma huomio: IgM vastaineet kohonneet Diacorin Ilkka Seppälän tutkimuksesta: 9.1 verestä ottamasta näytteestä. Jolloin arvo oli 18.9 BBU/ml.

S-BorrAbM =3200 * titteri viitearvon ollessa <2500/kaikki. Arvo 2600-4000 = lievästi positiivinen. Miten sitä verrataan muihin otettuihin vasta-aine määrityksiin, jotka ovat olleet 13.8.07 = 19*U/ML ja 5.12 S-BorrAbM 26*U/ML? + vrt 7.4 otettuihin tuloksiin)

Ensimmäistä kertaa otetut IgG Elisa määritystulos 0.5 (viitearvo <9.0). Lausunto: Epäilyttävä tulos, mutta ei riittävä näyttö borreliainfektiosta.

(Oma huomio: IgG käsittääkseni nousee myöhäisvaiheen Borrelioosissa)

13.2.08 Aamu

Li-BorrAb Lausunto Aamu:

Li-IgM = 98.6 mg/l (norm. 0.5 mg/l) IgM vasta-aineiden spesifinen aktiviteetti Borrelialle 0.5 titteriyks. (norm. <2). Kohonnot Li-IgM totaalitaso sopii aktiivivaiheen immuuniprosessiin, mutta matala borrelia-spesifinen aktiviteetti viittaa muun kuin Borrelian aiheuttamaan vasta-ainesynteesiin. (EBV epäily).

Li-BorrAbG <3 titteri < 3 / kaikki

Li-BOrrAbM 50*titteri < 3 / kaikki

7.04.08 S-BorrAb Lausunnot

Viiterajan tuntumassa olevat IgM vasta-aineet. IgG vasta aineet 0.6 BBU / ml (vrt. 13.2 otettu IgG = 0.5 BBU / ml. Kasvua) laboratorion kommentti: Ei olennaista muutosta edelliseen tutkimukseen. (Oma huomio: pieni 0.1 yksikön kasvu 1,5 kk aikana)

?Laboratorion kommentti: Ei riittävää viitettä borreliainfektiosta. Viittaa lähinnä muun mikrobin aiheuttamaksi ristireaktiiviseksi immuniteetiksi.? (Oma huomio: Vrt. Ilkka Seppälän lausunto 9.1, EBV sopii borreliakontaktiin.)

S-BorrAbG <200 <500/kaikki (Ei muutosta 13.02.09 klo 8:19 Lausuntoon)

S-BorrAbM 3400 * Titteri <2500 (vrt. 13.2 lausuntoon: 3200 * Titteri. Nousua 200 yksikköä 1,5kk aikana)

Tarina:

Leirintäalueella Ahvenanmaalla punkki puri Heinäkuussa 2007. n. 3vkon kuluttua EM. Kliinisen kuvan perusteella sekä oireiden perusteella ja 13.8 laboratoriotuloksien perusteella 14vrkn antibioottikuuri.

Kyseisen kirjeen jälkeen sain vastauksen, että varmaa viitettä borreliainfektiosta ei ole ja lausunnossa mainittiin arvojen olevan varmasti serologinen jälki jo sairastetusta mutta hoidetusta borrelioosista. Mutta että hän pyytää infektiolääkäriltä lausunnon vielä asiasta. Kyseistä lausuntoa ei kuitenkaan kuulunut. Ehdin jo varamaan ajan yksityiseltä toista mielípidettä varten tutkimustuloksistani, kun pari päivää sitten sain puhelinsoiton ylilääkäriltä joka sattumoisin oli saanut paperini eteensä (Selitys: Minua hoitanut lääkäri on itse sairaslomalla). Aloitimme suonensisäisen antibioottihoidon kesto 3vkoa. Että siinä meni ne alkukesän lomasuunnitelmat ja juhannus :/

Kerron lisäkuulumisia asioiden etenemisestä!

Hyvää kesänodotusta kaikille!

Vastaa Viestiin