HYVIN EPÄTIETOINEN

Valvojat: Borrelioosiyhdistys, Bb, Jatta1001, Bb, Jatta1001, Borrelioosiyhdistys, Jatta1001, Borrelioosiyhdistys, Bb, Jatta1001, Borrelioosiyhdistys, Bb

Vastaa Viestiin
Bb

HYVIN EPÄTIETOINEN

Viesti Kirjoittaja Bb » Su Helmi 15, 2009 13:51

Lähettäjä: ihaa84 Lähetetty: 5.10.2007 17:22

En keksinyt muutakaan paikkaa minne kirjoittaa ja saada asianmukaisia neuvoja....

Oma tilanteeni on tällähetkellä jotenkin sekava, en oikein itsekään tiedä sairastanko borrelioosia, olenko sairastanut tai sairastaako mahdollisesti 1-vuotias poikani.

Huomasin reiluvuosi sitten heinäkuussa-06 kyynärvarressani ison rengasjäljen, siinä ei näkynyt mitään ötökän pistokohtaa, eikä puremakohtaa...oli keskeltä tasaisen punainen ja sitten välistä vaalea ja reunat olivat punaiset, kooltaan n. 8-10cm. Punkkia en havainnut. Olin tällöin viimeisilläni raskaana ja poikani syntyikin 4 viikon päästä tästä jäljen huomaamisesta. Outoa minusta jäljessä oli se, että se alkoi hävitä jo samanpäivän aikana...en saanut siihen silloin antibioottia, koska päivystykseen mennessäni, näytin jälkeä lähihoitajalle, joka ei tuntunut enää näkevän kädessäni mitään...jälki näkyi siis aamulla, mutta illalla oli jo tosi haalea...ei ollut kipeä, mutta kutisi hieman. En ainakaan muista, että olisi tullut kuumetta tai muitakaan oireita jäljen jälkeen.

Pari kuukautta myöhemmin mieltäni alkoi kuitenkin vaivata tämä borrelioosin mahdollisuus ja halusin varmistukseksi saada verikokeet. Ja sain kaksi kertaa peräkkäin rajatapaus tulokset. Olin edelleen oireeton ja lääkäri sanoi, että annetaan asian olla ja palataan asiaan jos tulee joskus jotain oireita. No tammikuussa-07 päätin mennä yksityisellä vaatimaan antibioottikuurin varmuudenvaralta (jäljen huomaamisesta oli tuolloin puolivuotta) Sain 2viikon doksisykliini-kuurin ja, yksityisellä otettu testi oli negatiivinen...söin kuitenkin kuurin ja olin jo aivan innoissani, että nyt tämä on ohi...mutta 4 päivää kuurin loppumisen jälkeen aloin tuntea silmissä outoa tunnetta, oli pahaaolo ja samalla näkökenttääni ilmestyi paljon lasiaisensamentumia, eli katseen mukana liikkuvia harmaita nauhoja, palloja, kirkkaalla ilmalla näyttävät aivan soluhäkkyröiltä. Ne lisääntyivät lisääntymistään ja aloin ahdistua, kun en tiennyt onko tämä sittenkään ohi. Kun yhden yön olin ollut tosi paniikissa, menin aamulla päivystävälle lääkärille ja vaadin lähetteen infektiopolille...

Minusta otettiin uudet verikokeet ennen polille menoa ja kauhukseni ne olivat positiiviset, infektiolääkäri oli tosi inhottava ja vähätteli minua ja pelkojani ihan täysin...mielenrauhani vuoksi määräsi 2viikon suonensisäisen antibioottikuurin, jonka sain siis kesäkuussa07, (jäljestä oli aikaa lähes vuosi).

Nyt hoidosta on aikaa 4kuukautta, enkä vieläkään ole saanut asioille oikein mielenrauhaa...minusta ei otettu mitään testejä hoidon jälkeen ja poikaani ei ole testattu ollenkaan. Enkä tiedä olisiko testien ottamisesta mitään hyötyä, kun positiiviset arvotahan voi jäädä roikkumaan...silti mieltäni painaa kun en tiedä olenko saanut tarpeeksi pitkän hoidon, että ei myöhemmin alkaisi tulemaan lisää oireita ja on todella vaikea elää kun joutuu jokaista oirettaan miettimään. Ja olen todella epätietoinen mitä tuon poikani suhteen pitäisi tehdä...testatako vai jättää testaamatta...ja mitä teen itseni suhteenko jatkanko elämääni näillä eväillä ja annan asioitten olla niinkuin ne ovat ja katson jos elämä tuo tullessan lisää oireita tai jättää tuomatta. JA nämä lasiaisensamentumathan ei ilmeisesti ole tyypillinen borrelioosin oire, vai olenko väärässä? Kärsittekö muut borrelioosin sairastuneet näistä häkkyröistä silmissänne?

haluaisin lopuksi vielä kiittää tästä palstasta, teette arvokasta työtä...itse en ole vielä liittynyt jäseneksi, koska tuntuu, että mielluummin haluaisn unohtaa koko asian jos ei oikeasti edes ole aihetta minkaanlaiseen huoleen...voi kun joku osaisi kertoa, että murehdinko turhaan...

Lähettäjä: Soijuv Lähetetty: 6.10.2007 19:52

Positiivisten arvojen "roikkuminen" kuulostaa aina yhtä oudolta kun sen kuulee. Mikäli elimistö muodostaa vasta-aineita borreliabakteeria vastaan on se merkki borreliatartunnasta - vanhasta tai uudesta. Mikäli se ei ole siitä merkkinä, on testi epäluotettava eikä sitä pitäisi silloin tehdäkään. Näin toimivat muutamat Borrelioosiin erikoistuneet lääkärit USA:ssa. Testi on epäluotettava, se on todettu useissa tutkimuksissa, mutta nimenomaan siihen suuntaan että se jättää havaitsematta useat borrelioositapaukset. Aiheesta löytyy runsaasti kirjallisuutta.

Kyllä testi silti kannattaa teettää. Jos se on positiivinen ja oireita esiintyy, vahvistaa se diagnoosia joka tapauksessa. Oksin sanoin : "Borrelioosin diagnoosi on pääasiassa kliininen eli se perustuu potilaalta saatuihin tietoihin ja hänen oireisiinsa. Laboratoriokokeista saadaan tukea diagnoosin tekoon. http://www.punkki.net/artikkelit/lymenb ... tml#diagno"

Borrelioosi voi aiheuttaa lähes mitä tahansa ongelmia silmissä. Niistä löydät runsaasti tutkimuksia (Pubmed). Olen tavannut useita Borrelioosia sairastavia joilla esiintyy erilaisia ylimääräisiä "hahtuvia" yms silmissä. Amerikkalaiset kuvailevat tilaa useimmiten termillä "floaters". Esim. Lymenetissä niistä keskustellaan aika usein. Tuskin oireet unohtamalla häviävät. Kannattaa aina tehdä oma osansa terveytensä eteen ja myös yrittää löytää mahdollisimman laajakatseinen lääkäri joka perehtyy tilanteeseesi kunnolla.

Lähettäjä: ihaa84 Lähetetty: 7.10.2007 21:39

Kävin lukemassa lymenetissä noista floaterseista ja olen aika huono tuossa englannissa, mutta olin ymmärtävänäni, että ne liittyvät jotekin herx-reaktioon? Sehän voisi selittää sen miksi ne tulivat minulle heti kun olin syönyt 2viikkoa antibiootteja....Ja kun sain seuraavalla kerralla suonensisäistä antibioottia huomasin niiden jotenkin kasvaneen ja ne alkoivat siinä vaiheessa todella häiritsemään.

Tällä hetkellä on fiilis tosi matalalla kun joudun ilmeisesti toteamaan, että olen saanut sen borrelioosi tartunnan...olen suoraan sanottuna ihan neuvoton mitä seuraavaksi....Harmittaa kun olen niin huono englannissa, että en oikein pysty lukemaan kuin näitä suomenkielisiä sivuja.

Seuraavaksi pitäisi kai otattaa uudet verikokeet itsestä ja myös pojasta. Asun itä-suomessa ja täällä ei todellakaan lääkärit tiedä paljoakaan tästä taudista...sisätauti-osastolla sairaanhoitajat eivät edes tienneet mikä on herx-reaktio. Ja suonensisäistä hoitoa saadessani sain vahingossa 3 ekaa päivää väärää antibioottia ja liian pieninä annoksina, vaikuttava-aine oli kylläkin sama...mutta voikohan tälläkin kömmähdyksellä olla jotain haittaa...? Ja minä en saanut ollenkaan 2 viikon suonensisäisen hoidon jälkeen suunkautta otettavia lääkkeitä...kun yleensähän niitä syödään monta kuukautta....

Jos minulla on edelleen positiiviset verikokeet, niin saankohan enää mitään antibiootteja...vai sanovatkohan lääkärit arvojen vaan roikkuvan. Tai voikohan tätä tilannetta enää mitkään antibiootit korjatakaan kun tätä aikaa on jo kulunut niin paljon...Hieman suututtaa kun itse olin asian kanssa liikkeellä heti kun näin jäljen, mutta hoitaja vaan lähetti kotiin ja nyt on sitten vuosi mennyt murehtiessa tätä tilannetta.

Lähettäjä: elefantti7 Lähetetty: 8.10.2007 15:23

Hei Ihaa 84

Minulla on näkökentässä lennellyt häkkyröitä aikaisemmin usein. Mutta pois ne ovat hävinneet enkä nyt oikein muista, liittyivätkö ne johonkin erikoiseen.

Tilanteesi on tietysti huolestuttava. Onhan se huolestuttavaa, kun saa elimistöönsä kumppanin (Borrelia Burgdorferi-bakteerin), joka haluaa elää herroiksi ja lisääntyä. Muistan, kuinka inhosin sitä todella aluksi. Mutta luettuani siitä kaiken, minkä ikinä sain käsiini, ymmärsin, että kun sille asialle ei enää voi mitään, että se pysyy elimistössäni toistaiseksi, niin alan ainakin taistelemaan sitä vastaan.
Taisteluun löydät kyllä aseita näiltä palstoilta. Täällä mietitään jatkuvasti, mitä voimme tehdä, että bakteeri ei pääsisi voitolla.

Monet meistä ovat sairastaneet borrelioosia vuosia, vuosikymmeniä. Tilannetta voi AINA korjata. Älä luovuta milloinkaan! On paljon muitakin hoitoja kuin antibiootit, joita voit kokeilla. Ja useat "hoidot" ovat ihan normaalia elämää, mutta jos niistä ei tiedä, ei niitä voi toteuttaa.
Antibioottien vahvuudesta älä murehdi. Ne 3 päivää eivät merkitse paljoakaan. Itseasiassa ei kukaan tarkalleen tiedä, mitä ja miten paljon ja miten pitkään antibiootteja pitäisi käyttää, että lopputulos olisi hyvä. Jokainen meistä sairastuneista on erilainen. Riippuu iästä, omasta vastustuskyvystä ym tekijöistä, millaisen otteen bakteerit saavat.
Äläkä enää murehdi menneestä vuodesta. Nauti lapsestasi. Ota selvää sairaudestasi ja sitten tee suunnitelmia omien olosuhteittesi puitteissa. Ja muista, että saat aina tukijoukkoja palstaltamme. Ehkä joku toinen on ollut samanlaisessa tilanteessa ja selvittänyt sen. Henkilökohtaisia kokemuksiakin löytyy sivuiltamme useita.
Voimia sinulle ja optimistista mieltä!

Lähettäjä: ihaa84 Lähetetty: 26.11.2007 9:50

Hei! MInulta ja pojaltani otettiin ne verikokeet ja ne olivat molemmilla negatiiviset.

Nyt minua on kuitenkin käynyt tässä hieman mietityttämään kun silmiini on tullut uusia oireita...ennenhän minulla ei ole ollut mitään oireita viitaten borrelioosiin...ainoastaan silmissäni on ollut lasiaisensamentumia (floaters). Nyt olen ruvennut näkemään näkökentässäni outoja liikkuvia valopilkkuja ja valopalloja, sinisiä, kirkkaita tai vaalen violetteja....näen niitä molemmilla silmillä ja silmät kiinnikin...nukkumaan mennässä kun laitan silmät kiinni niin alkaa jostain kaukaisuudesta nousta joku valopilkkuja ja kun jään sitä katsomaan se kasvaa ja alkaa loistaa kirkkaammin. Olen myös alakanut näkemään jälkikuvat tosi voimakkaasti ja ne tarttuvat silmiini tosi helposti.Silmälääkäri ei ainakaan löytänyt näihin selitystä. siksi kysynkin, että onko tällaista ennen tavattu borrelioosin yhteydessä ja mikähän tämän voi aiheuttaa....mietin tässä että mihin tutkimuksiin sitä seuraavaksi menisi?

Lähettäjä: Soijuv Lähetetty: 26.11.2007 11:26

Oletko käynyt Helsingissä infektiolääkäri Ville Valtosen vastaanotolla (Helsingin Lääkärikeskus)? Kannattaa kysyä toinenkin mielipide omasta terveydentilastaan - erityisesti silloin jos saa huonoa kohtelua aiemmalta tai mikäli nykyisen hoitavan lääkärin tiedot/taidot eivät näyttäisi olevan ajan tasalla..

Lähettäjä: ihaa84 Lähetetty: 26.11.2007 11:52

En ole puhunut vielä näistä silmiini tulleista valopilkuista muiden lääkäreiden kanssa kuin silmälääkärin ja hän ei löytänyt näille selitystä, itse siis päättelin että oireet eivät ole peräisin silmistä, vaan jostain muualta. Ja haluaisinkin saada tietoa siitä mikä tälllaisia oireita voi aiheuttaa, että onko nämä edes välttämättä borrelioosin aiheuttamia. Siksi kyselin teiltä palstalaisilta, että onko muilla kokemuksia tällaisista....sitten tietäisin paremmin mitä kautta lähtisin tätä asiaa selvittämään.

Lähettäjä: elefantti7 Lähetetty: 26.11.2007 15:06

Voisitko kertoa tarkemmin, mitä tarkoitat jälkikuvilla?
Minulla on aikoja ja tälläkin hetkellä näen silmissäni kuvioita ja värejä aikaisemmin katselemistani esineistä. Värit ovat voimakkaat aluksi, mutta himmenevät vähitellen. On ollut vihreää, keltaista, punaista värikarttaa. Useimmiten kuviot ovat suorakaiteen muotoisia.
Kaikkein mielenkiintoisin oli noin puoli vuotta sitten sattunut tapaus. Otin kovat löylyt saunassa ja mennessäni wc:hen olin ilmeisesti vilkaissut jotain värikästä (en muista)
Ottaessani wc-paperia ennen valkoinen paperi olikin nyt raidallinen. Siinä oli selvät 5 cm raidat valkoista ja keltaista. Katselin sitä ihmeissäni, mutta raidat pysyivät. Kerroin siitä muutamille ystävilleni, mutta eihän siihen selitystä löytynyt.

Olen muuten itse kiinnostunut myös löytämään lääkärin, joka tietäisi jotakin silmämuutoksista borrelioosin yhteydessä. Ainakaan borrelioosi- ja infektiosairauksien dosentti Launio ei ole silmäoireissa asiantuntija. Sen verran hän kuitenkin kertoi luennollaan, että tällaisia oireita on.

Lähettäjä: ihaa84 Lähetetty: 26.11.2007 15:40

jälkikuvilla tarkoitan sitä ilmiötä mikä on kyllä kaikilla ihmisillä kun pitkään tuijotta jotain ja sen jälkeen siirtää katseen vaikka valkoista seinää vasten alkaa sama kuvio näkyö varjona seinällä ja sama ilmiö näkyy myös jos katsoo valoa, niin valo jää välkkymään hetkeksi silmiin. Minulla tämä ilmiö on voimistunut aikalailla ja ei tarvitse kuin vilkaista jotain kirkasta niin heti on kuviot silmissä. Ja nämä valoilmiöt mitä nään pimeässä on liikkuvia, yleensä sinisiä sormenpäänkokoisia palloja jotka hetken lipuvat näkökentässä ja häviävät ja sitten löytyy taas uusi pallo...ärsyttävää nukkumaan käydessä kun silmiin ilmestyy kokoajan valopalloja. Mistään ei oikein ole löytynyt selitystä tälle ilmiölle..mutta huomenna menen taas silmälääkäriin ja saa tutkia silmät perusteellisesti ja jos ei mitään löydy niin kai se on seuraavaksi lähdettävä syytä etsimään aivoista. Mulla on myös sellainen ilmiö, että kun olen käynyt vaikka baarissa tanssimassa, ihan ilman alkoholiakin niin aamulla näen sellaista tuiskutusta silmien edessä, itse olen ajatellut, että voisi olla jotain jälkikuvaa diskovalojen vilinästä...tää on oikeesti tosi outoa...enkä oikein tiedä liittyykö nämä millään lailla borrelioosiin.

Lähettäjä: Ine Lähetetty: 18.12.2007 21:08

HeI Ihaa,
Itselläni todettiin borrelioosi n. 6kk sitten. Sain 2vkon lääkekuurin. Nyt kävin uudestaan lääkärissä ja testitulokset olivat samat.
Sain hoidon virtsatietulehdukseen. :D

Itselläni on ollut paljon näkö ja tasapainohäiriöitä. Pahaa oloa ja tyhjää päätä.
Katsotaan mitä tapahtuu.

Lähettäjä: Punkkimummo Lähetetty: 20.12.2007 22:19

Hei Ine,

sinulla taitaa olla yhtä pitkä diagnosoitu aika kuin minullakin. Olen saanut heinäkuun lopulta saakka antibioottihoitoa (amoksisilliiniä suun kautta, kolme viikkoa suonensisäistä ja edelleen vuoden loppuun asti on resepti). Marraskuussa AB vaihdettiin doksimysiiniin, mikä on helpottanut kaikkia muita oireita paitsi silmien arkuutta ja kummallisuutta ja jatkuvaa väsymystä. Kesälliset tasapainohäiriöt hävisivät syyskuun alkuun mennessä.

Olen koettanut pitää huolta itsestäni liikkumalla sen minkä pystyn, syömällä säännöllisesti ja monipuolisesti ja lepäämällä. Olen pysynyt kutakuinkin elämänmenon matkassa - en samalla volyymillä kuin aiemmin, mutta kuitenkin pystyssä joka päivä.

Jäin ihmettelemään, etkö tosiaankaan ole saanut muuta hoitoa kuin kuurin virtsatietulehdukseen alun kahden viikon AB-kuurin jälkeen. Olivatko vasta-ainetestit positiiviset?

terv. Punkkimummo

Lähettäjä: Ine Lähetetty: 28.12.2007 15:57

vasta-ainetestit olivat lievästi kohollaan (eli arvo oli sama kuin kesän jälkeenkin). Lääkäri oli lähettänyt vereni johonkin toiseen tutkimukseen ja toivon, että saan lääkärin kiinni ensi viikolla. Eli ilmeisesti päätetään saanko lisää lääkitystä tuon testituloksen jälkeen (ko. lääkäri on hyvinhyvin huonosti tavoitettavissa ja tässä on mennyt nyt jälleen viikkoja :)

Jotenkin jäi sellainen olo että lääkäri ei ollut ihan varma että mitä nyt pitäisi tehdä. Ehkä hän lähettää minut toiselle lääkärille. Laitan viestiä kun selviää lisää, että miten tässä nyt edetään.

Lähettäjä: Punkkimummo Lähetetty: 29.12.2007 10:59

Minulla on näköjään ollut 7.8.2007 seerumin vasta-aineista tutkittuna seuraavat arvot: IgG -luokan 46 ja IgM-luokan 72. Näistä sanottiin, että "vahvasti koholla". Selkäydinnesteessä testit olivat negatiiviset. Nyt pärjään kohtuullisen hyvin tällä lääkityksellä (doksimysiini), mutta hirvittää ja pelottaa, miten käy, kun kuuri loppuu. Seuraava kontrolliaika on 15.1.08.

Toivottavasti tilanteesi selkiytyy ja saat apua. t. Punkkimummo

Vastaa Viestiin