BORRELIOOSI JA VIRTSATIETULEHDUS

Valvojat: Borrelioosiyhdistys, Bb, Jatta1001

Vastaa Viestiin
Bb

BORRELIOOSI JA VIRTSATIETULEHDUS

Viesti Kirjoittaja Bb » Su Helmi 15, 2009 13:48

Lähettäjä: Ine Lähetetty: 18.12.2007 18:59

Kysymykseni kuuluu, onko virtsarakon tulehdus yleinen borrelioosissa? Viitaten mm. keskusteluun: http://groups.msn.com/Suomenlyme/genera ... 7250040203

Tarinani:
Olen 30v nainen ja parhaassa ura iässä jos näin voisi sanoa. Kävipäs sitten niin, että viimekesänä sain ahvenanmaalta punkin ja muutaman vkon päästä ihomuutokset ilmenivät. Samoin neurologisia oireita, päänsärkyä, keskittymiskyvyn puutetta, en hanmottanut asioita unohdin.

Vasta-ainetestit olivat lievästi kohollaan ja sain 2vkon antibioottikuurin ja lähetteen uudelleen vasta-ainetesteihin.

No nyt parin kk päästä neurologiset oireet ilmestyivät ja nyt paljon pahempana. Samoin mm. niveljäykkyys myös sormissa. Ja tyhmyys, höntti olo ja nukkumisvaikeudet.

Kävin sitten uudestaan lääkärissä ja testeissa. Vasta-aineissa ei ole muutoksia (ei sitten yhtään).

Molemmilla kerroilla minulla on ollut lieviä virtsarakon tulehdusoireita. Tämänkertainen lääkärini siis diagnosoi että minulla on virtsarakon tulehdus. Ehdotin hänelle että mitäs jos kuitenkin hoidettaisiin borrelioosia kun tästä tartunnasta ei ole montaa kuukautta aikaa ja kokeillaanko vielä? No verinäytteestäni otetaan vielä toinen testi kun labra oli suosittanut jonkun muunkin testin suorittamista.(MIKÄ SE voi olla? Eikö toinen olemassaoleva testi pitäisi ottaa selkäydinnesteestä varsinkin neurotapauksissa?)

Ja että minun pitää hoitaa virtsarakon tulehdus. Ilmoitin, ettei minulla ole enään oireita ko. asian suhteen. Lääkäri piti minulle palopuheen virtsarakon tulehduksen hoidosta ja kas - sain 5 päivän antibioottikuurin virtsarakon tulehdukseen. En borrelioosiin. Muutenkin suhtautuminen oli tosi negatiivinen ko. asiaan.

Nyt tietysti pelottaa, että enkö saakkaan kokeilla hoitaa itseäni vielä antibiooteilla. Ja mitä jos minulle tapahtuukin jotain semmoista että menetän työkykyni.

Nim. nainen joka elättää itse itsensä.

Lähettäjä: Ine Lähetetty: 18.12.2007 19:00

Eli ei muutoksia vasta-aineissa tarkoittaa että ovat yhä lievästi kohollaan ja tulos on sama kuin ensimmäisellä kerralla.

Lähettäjä: Ine Lähetetty: 18.12.2007 21:28
Löysin netistä viittauksen kyseiseen julkaisuun:
Mistäköhän sen voisi saada: http://www.uku.fi/wwwdata/julkaisutoimi ... 01050.html

Lähettäjä: jukka61 Lähetetty: 18.12.2007 23:15

Mielenkiintoinen, että tuollainenkin tutkimus on tehty, mutta siitä huolimatta lääkärit ja eritoten urologit ovat täysin pihalla Borrelioosin ja VTI:n suhteen, itseasiassa suuttuvat, jos tuosta asiayhteydestä itse mainitsee.

Oma Borre-historia alkoi vuosituhannen vaihteessa normaaleilla yleisoireilla, ml. VTI-tulehdukset ja sen jälkeen ne on kiusannut enemmän tai vähemmän - ennen Borrea ei 40:een ikävuoteen mennessä ollut ainuttakaan - joten selkeä syy-yhteys Borrella on, eritoten, kun kymmenissä (!!) testeissä ei ole mitään löytynyt, sen sijaan Borrelia kokeiden (Elisa ja Western blot) on aina reilusti positiiviset.

Julkisella puolella on tehty useita urologisia tutkimuksia ja akuuttitapauksissa (kipu sietämätön) on ollut tarvetta käydä päivystyksessa useasti. Itseasiassa nyt, kun vointi on kohtuullinen - väliin mahtuu pari liki vuoden sairaslomaa ja eläkkeen pätkä - niin tuo VTI-ongelma kiusaa silti sitkeästi. Nyt kosteilla 0-keleillä on oltava tarkkana, että tuulenpitävää vaatetusta on tarpeeksi ja kesälläkin helteellä, esim. ilmastoituun kaupan kylmähuoneeseen meno saattaa laukaista oireet ja esim. uiminen on ollut pakko lopettaa.

Mitä olen muiden Borrelia-potilaiden juttuja kuunnellut, ongelma on monelle enemmän kuin tuttu, mutta siltikään se ei mene lääkäreille perille, varsinkin, kun tuo VTI sitten saattaa laukausta muitakin Borren oireita esiin ja lääkärikunnalle enemmän kuin yhden asian käsittely tuntuu olevan ylivoimaista, vaikka Borrelle nimenomaan on tyypillistä useat oireet samaan aikaan/paikkaa tiheästi vaihtaen.

Ongelma hoidon kannalta lienee se (maallikon näkemys), että, jos Borrelia-bakteereja on päässyt virtsarakkoon (ja munuaisiin), niin ns. normaaleilla antibiooteilla lienee melkoisen vaikea tuhota niitä ja bakteeri on ikäänkuin "suojassa".

En ole kuullut, että keneltäkään olisi tutkittu virtsanäytteestä Borrelia-bakteereja, tutkimuksia kai aiheesta on, viittahan tuo laittamasi linkkikin siihen.

Lähettäjä: Soijuv Lähetetty: 19.12.2007 10:44

Suurella osalla Borrelioosia sairastavista alkaa jossakin vaiheessa esiintyä ongelmia virtsateiden ja/tai poskionteloiden alueella. Aiheesta on useita ulkomaisia tutkimuksia (olen laittanut niistä tietoa myös jäsenkeskusteluun ja kotisivuillemme). Useimmiten virtsatieinfektion aiheuttajaksi todetaan ensisijassa E.coli - bakteeri, mutta onko taustalla/mukana myös borreliabakteeri jää useimmiten selvittämättä. Joidenkin tutkijoiden mukaan borreliabakteeri "avaa ovet" muille taudinaiheuttajille. Eli esim. heikentää immuunipuolustusta ja mahdollistaa siten muiden elimistössä lepotilassa olevien taudinaiheuttajien aktivoitumisen. Tutkimusten mukaan Bb viihtyy kuitenkin myös virtsateiden alueella.

Kiilholma P, Ryynänen M. Lymen tauti virtsavaivojen aiheuttajana. Suomen Lääkäril 1991:46:3342-3344 - tutkimuksen taitaa löytää parhaiten lääketieteellisen kirjastosta.

Lähettäjä: Ine Lähetetty: 19.12.2007 11:03

Johan on siis viheliäinen tauti.
Voisikohan esim. Borrelioosiyhdistys ostaa ko. julkaisun ja julkaista sen nettisivuillaan jäsenille: Voisimpa jopa ajatella liittyväni..

Tuolta minä etsisin ko. julkaisua mihin viittaisin aikaisemmin ja kysyisin paljonko maksaa:
http://www.uku.fi/kirjasto/julkaisutoim ... myyn.shtml

Lähettäjä: Ine Lähetetty: 19.12.2007 11:04

Ahaa, tänne olikin jo vastattu yhdistyksen puolesta. Pahoittelen samanaikasta vastausta.

Vastaa Viestiin