BORRELIOOSIEPÄILY

Valvojat: Borrelioosiyhdistys, Bb, Jatta1001, Bb, Jatta1001, Borrelioosiyhdistys, Jatta1001, Borrelioosiyhdistys, Bb, Jatta1001, Borrelioosiyhdistys, Bb

Vastaa Viestiin
Bb

BORRELIOOSIEPÄILY

Viesti Kirjoittaja Bb » Su Helmi 15, 2009 13:43

Lähettäjä: kuutar-79 Lähetetty: 6.10.2007 18:19

Minulle tuli kasvohalvaus, jota lähdettiin tukimaan. Borrelioosi vasta-aineet olivat koholla. Ensi viikolla otetaan selkäydinnäyte.... Ja siitä katsotaan jatkoja...

En ole huomannut että punkki olisi purrut tai että olisi ollut iho jälkiä. Onko minulla siis myöhäisvaiheen borrelioosi, koska tullut jo hermosto oireita (kasvohalvaus) ??????? Ensi viikkoon vielä pitkä aika.

Kuinka pitkä antibioottikuuri minulla on odotettavissa????? Kai minulla mahdollisuus parantua ennalleen?

Lähettäjä: Soijuv Lähetetty: 6.10.2007 19:37

Kasvohermohalvaus on yksi tyypillisimmistä borreliabakteerin aiheuttamista tulehduksista - bakteeri aiheuttaa tulehduksen aivoista lähteviin kasvohermoihin (lue aiheesta lisää esim. punkkinetistä).

Useimmiten kasvohermohalvaustapaukset (ainakin ne tapaukset joihin olen vuosien aikana törmännyt) ovat parantuneet hyvin. Suonensisäinen antibioottihoito kestää yleensä 2 -4 viikkoa riippuen lääkäristä ja sairaalasta. Sen jälkeen sai (ennen vanhaan) 3 kk:n suun kautta otettavat antibiootit. Tämän hetken käytäntö voi vaihdella jonkin verran. Kasvohermohalvauksesta löytyy runsaasti tietoa eri nettisivuilta suomeksi ja erityisesti englanniksi.

Kerro ihmeessä jatkossa miten hoitosi ja vointisi edistyy.

Lähettäjä: kuutar-79 Lähetetty: 12.11.2007 10:08

Joo, kuulumisia...

Selkäydinnäytteessä ei ollu mitään.... ainoastaan verikokeissa borrelia vasta-aineet koholla. Nyt alko 3 viikon antibioottikuuri suoneen, varmuuden vuoksi kuulemma..... oli infektiolääkäri suositellu.... Pilleri kuuria ei tämän jälkeen tule....

Kasvohalvaus parantu kokonaan, joskus saattaa olla pientä hermosärkyä mutta ei mitenkään häiritsevästi.... ja halvaantunu puoli palelee ulkona herkemmin kun tuo joka ei ole halvaantunu.... mutta kyllä olen tyytyväinen että kasvot parantu näin nopeasti ennalleen....

No nyt jäädään vain seurailemaan miten tämän borrelioosin kanssa käy.... sairaanhoitaja sano muuten että todella moni borrelioosiin sairastunu ei kuulemma ole koskaan nähny koko punkin puremaa, niinkun en muuten minäkään, että borrelioosia vaan sairastetaan ihan tietämättämme....

Lähettäjä: elefantti7 Lähetetty: 12.11.2007 18:25

Asia on juuri niin kuin sh sen sinulle sanoi. Useimmat sairastavat tietämättään borrelioosia ja se vielä diagnosoidaan vääräksi sairaudeksi. Vaikka potilaat juoksevat lääkärissä jatkuvasti ja valittavat erilaisia oireita, niin valitettavasti lääkärit eivät osaa tai halua yhdistää oireita borrelioosiin. Ihmettelen kovasti, MIKSI eivät?????????

Tottahan he pitkän koulutuksen aikana saavat tietoa aivan valtavasti. Pitäisi nykyään näin yleinen sairaus osata diagnosoida oikein. Ja pitäisi myöskin osata hoitaa, että potilaan tilanne paranisi eikä pahentuisi.
Säälittää niin paljon sellaiset henkilöt, joiden oireet vastaavat borrelioosin oirekuvaa. Mutta lääkärit eivät halua uskoa sairauden olevan borrelioosia eivätkä hoida heitä muutoin kuin kipulääkkeillä ja psyykenlääkkeillä. Useimmiten henkilöt tyytyvät siihen ja kivut ja liikkuminen huonenee, syytä vain ei tiedetä. Pakkohan henkilöiden on hyväksyä lääkärin sanomana, että tautia ei voi hoitaa. Pian he ovat vuoteen omana ja riutuvat pois elämästä kovasti kärsineenä.

Kertokaahan, miten saataisiin lääkärikoulutukseen tietoa borrelioosista ja sen hoidosta. Onhan tässäkin maassa henkilöitä, jotka tulevat toimeen borrelioosin kanssa ja elävät melko kivutonta elämää. Ja tietoa borrelioosista on todella paljon. Jääköhän sen hankkiminen lääkärikoulutuksessa omien intressien varaan ?

Vastaa Viestiin