SYÖPÄTUTKIMUSJÄRJESTÖ: ALKOHOLI AIHEUTTAA SYÖPÄÄ

Valvojat: Borrelioosiyhdistys, Bb, Jatta1001, Bb, Jatta1001, Borrelioosiyhdistys, Jatta1001, Borrelioosiyhdistys, Bb, Jatta1001, Borrelioosiyhdistys, Bb

Vastaa Viestiin
Bb

SYÖPÄTUTKIMUSJÄRJESTÖ: ALKOHOLI AIHEUTTAA SYÖPÄÄ

Viesti Kirjoittaja Bb » Su Helmi 15, 2009 12:49

Lähettäjä: Soijuv Lähetetty: 7.5.2007 8:39

Julkaistu 7.5.2007 2:31:27 Turun Sanomat
Tutkimusraportti kertoo tylyä tekstiä
Alkoholijuomat aiheuttavat syöpää

Kansainvälisen syöpätutkimusjärjestön IARC:n tuore raportti on karua luettavaa alkoholia nauttiville.

Raportissa todetaan, että alkoholijuomat aiheuttavat syöpää. Asiasta kertoi Väli-Suomen sanomalehtien Sunnuntaisuomalainen.

- Siinä (raportissa) on hypätty se askel, joka on kemiallisesta kemikaalista meidän elintarvikkeeseemme, sanoo sosiaali- ja terveysministeriön hallitussihteeri Ismo Tuominen.

Hänen mukaansa nyt todettiin ensimmäistä kertaa, että alkoholijuomat aiheuttavat syöpää.

Samalla viivalla asbestin kanssa

EU määrittelee alkoholijuomat elintarvikkeiksi, jotka eivät saa olla terveydelle vaarallisia.

Maailman terveysjärjestöön WHO:hon kuuluvan IARC:n raportissa alkoholijuomat luokitellaan syöpävaarallisuudessa luokkaan yksi.

Samaan luokkaan kuuluu muun muassa asbesti.

Tuomisen mukaan nyt onkin mielenkiintoista nähdä, minkälaisia toimia raportti aiheuttaa.

- Joudumme miettimään esimerkiksi sitä, ovatko alkoholijuomat elintarvikkeita vai eivät.

- Minun nähdäkseni alkoholijuomat eivät voi olla elintarvikkeita, hallitussihteeri Tuominen linjaa.

Raportti antaa kolme vaihtoehtoa

Tuomisen mielestä raportti antaa kolme mahdollisuutta. Yksi vaihtoehdoista on jopa alkoholijuomien myynnin kieltäminen koko EU:ssa.

- On ihan päivänselvää, että alkoholijuomia ei poisteta markkinoilta. Olen itse sitä mieltä, että ei pitäisikään.

Tuomisen mukaan toinen vaihtoehdoista on se, että ei tehdä mitään.

Hänen mielestään se olisi vaikea tie, koska uusi tutkimus aiheuttaa selvän ristiriidan. Viimeinen vaihtoehto on varustaa alkoholijuomapullot varoitusmerkinnöillä koko Euroopassa. Tuominen itse kannattaa viimeistä vaihtoehtoa.

Varoitustarrrat pulloihin

Suomessa edellinen eduskunta sääti viime töikseen lain, jossa alkoholijuomapakkaukset pitää varustaa varoitustarroilla.

Tarrojen sisältöä ei vielä ole päätetty, ja uusi raportti saattaa tuoda pakkauksiin merkintöjä alkoholin syöpävaarallisuudesta.

Julkaistu 7.5.2007 2:31:27

Vastaa Viestiin