PUNKIT TIEDOTUSVÄLINEISSÄ

Valvojat: Borrelioosiyhdistys, Bb, Jatta1001, Bb, Jatta1001, Borrelioosiyhdistys, Jatta1001, Borrelioosiyhdistys, Bb, Jatta1001, Borrelioosiyhdistys, Bb

Vastaa Viestiin
Bb

PUNKIT TIEDOTUSVÄLINEISSÄ

Viesti Kirjoittaja Bb » Su Helmi 15, 2009 12:37

Lähettäjä: iippo Lähetetty: 19.4.2007 15:52

Onkohan tämä vain omaa kuvitelmaani, mutta tuntuu kuin tänä keväänä trendinä on se, että punkeista uutisoitaessa keskitytään puutiasaivokuumeeseen.

Lauantain pääuutisissa oli näin ja keskiviikon Lappeenrantalaisessa etusivulla otsikko "Punkin puraisu syö aivoja". Itse juttu keskittyy puutiasaivokuumeeseen ja sen esiintyvyyteen Saimaan alueella.

Borrelioosista professori Olli Vapalahtea Helsingin yliopistosta lähteenä käyttäen sanotaan insertissä: "Joka 10. punkki kantaa borrelia-bakteeria, josta seuraa iho-oireita." Jutussa sanotaan: "Borrelioosi on alkuvaiheessa hoidettavissa antibiooteilla." Tuosta ei tule taudin vakavuus esille ja kun vielä huomioi miten lääkärit vähättelevät ja antavat odottaa kunnes ihottuma ilmestyy - jos ilmestyy, niin moni jää kyllä hoitamatta tai hoidon aloitus viivästyy.

Taidanpa kirjoittaa muutaman lauseen tuonne lehden toimitukseenkin.

Lähettäjä: jukka61 Lähetetty: 19.4.2007 18:38

Kyllä tiedotus on aika lapsenkumisaappaissa (sananmukaisesti), mutta, kyllä tärkeämpi pointti olisi tiedottaa Borresta jokaiselle lääkärille (joku lisäkoulutus). Kroonikoitahan tulee juuri osin sen takia, että diagnoosin tekeminen on luokkaa "Niilo Ehkämäki" ja sitten usein on turha rypistellä, kun on jahkailtu tarpeeksi pitkään.

Sattumaa tai ei, omassa tuttavapiirissä kuulee vuosi vuodelta enemmän uusista Borre-tapauksista. Tietty kohderyhmäkin on Borre-altis, koska suurin osa tuttavista viettää aikaa saaristossa.

Homma pitäisi olla vähän kuin kyypakkaus eli itsestäänselvyys, ei kukaan huvikseen AB:ta käytä. Tämä ei tietenkään poissulje niitä henkilöitä, jotka saavat tartunnan tietämättään.

Lähettäjä: Sheila-Juniper Lähetetty: 22.4.2007 11:54

Tämän olen todennut minäkin - ainakin tänä keväänä, esimerkiksi 14.4. YLE uutisoi näyttävästi otsikolla "Varhainen kevät enteilee vilkasta punkkikesää..." mutta sitten kerrottiinkin vain puutiaisaivokuumeesta - ei sanaakaan borrelioosista. Uskoisin, että "vika" on siinä, että uutisen olisi tarkoitus koskea nimenomaan kiertävää punkkibussia, minkä tarjoama rokote ei tehoa borrelioosiin. Mikä olisi kyllä syytä edes mainita.

Lähettäjä: jukka61 Lähetetty: 22.4.2007 21:13

Vai levittää punkkeja oikein kiertävä punkkibussi, eiköhän noita pirulaisia ole ihan tarpeeksi.

Kyllä tiedotus on vielä lasten kengissä, kuten koko hoitoketju, nopeus, kun on valttia, eikä sekään aina riitä.

Hirveän huonosti ihmiset asian tiedostavat tai vaikka tietävätkin, eivät sitä noteeraa, ennenkuin se omalle kohdalle kolahtaa.

Jos itse olisin aikanani tiennyt, mikä loppuelämän taakka tästä tulee, olisin varmasti toiminut toisin, nyt pureman ja oikean diagnoosin väli oli aivan liian pitkä, liki 1,5 vuotta ja ensimmäisen positiivisen näytteenkin jälkeen eipäs-juupas väittelyä kesti yli 6 kk, ennen ensimmäistä hoitoa.

Lähettäjä: iippo Lähetetty: 23.4.2007 8:32

Moni kuvittelee yhä edelleen että puutiaisaivokuume ja borrelioosi ovat yksi ja sama asia ja kun on rokote otettu, olisi suojassa kaikilta punkkien aiheuttamilta harmeilta. Viimeksi viime viikolla minulta kysyttiin tätä asiaa.

Lähettäjä: 7331Pikkolo Lähetetty: 23.4.2007 20:52

Olen samaa mieltä kanssanne, että oikeaa tietoa tulisi lisätä. Minä sain vahvistuksen kroonisesta borrelioosistani vasta tänä keväänä, 20 vuoden kuluttua tartunnasta.
Halusin antaa kasvot krooniselle borrelioosille, joten otin yhteyttä maakuntalehteen, johon toimittaja teki jutun borrelioosin vaikeasta diagnosoinnista. Jutussa oli asiaa mm. borrelioositesteistä ja virhediagnooseista, ym. Itse olin valokuvassa, joka otettiinssa sairaalassa, jossa olin saamassa suonensisäistä antibioottia. Kun juttu julkaistiin, sain heti puhelinsoittoja ihmisiltä, jotka epäilivät itse borrelioosia oireidensa syyksi, mutta, jota lääkärit eivät näytä uskovan. Sekä vertaistuki, että tiedotus ovat siis tarpeen!

Lähettäjä: Soijuv Lähetetty: 24.4.2007 9:02

Kiitokset aktiivisuudesta ! Krooninen Borrelioosi mitä erilaisimpine oireineen on esim. Tri S.Dontan mukaan Borrelioosin yleisin muoto. Diagnostiikka ja hoidot ovat kuitenkin "kivikaudella" tämän asian suhteen.

Vastaa Viestiin