IHONMUUTOS - POSITIIVINEN BORRELIOOSI - MILLAINEN HOITO?

Borrelioosiin sairastuneiden suomalaisten henkilökohtaisia kokemuksia taudista ja sen hoidosta.

Valvojat: Bb, Sailairina, maranoma, Tiina

IHONMUUTOS - POSITIIVINEN BORRELIOOSI - MILLAINEN HOITO?

ViestiKirjoittaja jenni63 » Ma Elo 22, 2016 21:21

Hei,

Toivottavasti täältä löytyisi apuja, alkuun pieni selostus omasta borrelioositartunnasta:

Sain siis itse pistoksen/tartunnan heinäkuun loppupuolella. Punkkia en missään vaiheessa nähnyt, joten epäilen edelleen paarman/hyttysen kautta levinneen tuo borrelioosi. Noin viikko pureman jälkeen ilmestyi selkeä rengasmainen ihonmuutos, ja meninkin lääkääriin. Hän suhtautui ihonmuutkseen hyvin epäilevästi, mutta lopulta suostui määräämään minulle antiobiootit (14 pv kuuri, kerran päivässä doximed 150mg). Sain lähetteen 1,5 vkon päästä labraan, ja igm arvot olivat koholla (31,7) ja borrelioosi oli siinä vaiheessa positiivinen. Lääkärin soittaessa hän sanoi olleensa hyvin yllättynyt tuloksista, ja onneksi suostuikin määräämään uuden 14pvän kuurin (tällä kertaa vahvempi annos -> 2x 100mg doximed/pvä ). Nyt mietinkin mahtaako tuokaan kuuri olla riittävä? Lääkäri oli todella epäpätevä, ja vähätteli koko borrelioosia tartuntana (ärsyttää!). Näin itse oppineena ja uteliaana olen kuitenkin törmännyt mitä erilaisempiin hoitosuosituksiin EM vaiheessa. Moni sanoo että EM vaiheessa tuon kuurin pitäisi olla väh. 2kk, toiset taas sanovat että kuukausikin riittää. Viime viikolla minulla alkoi sormissa hieman nivelkipua.. näin huolestuneena mietin nyt toden teolla millainen kuuri olisi minulle sopivanlainen. Olisi mukava kuulla teidän tarinoita/kokemuksia/apuja tähän EM vaiheeseen liittyen.

+ Jos joku osaa suositella pätevää lääkäriä pk-seudulta, niin olisi huippua. Yritin saada aikaa Valtoselle mutta hänellä on aikoja vasta lokakuussa..

Kiitos jo etukäteen kaikista neuvoista! :)
jenni63

Re: IHONMUUTOS - POSITIIVINEN BORRELIOOSI - MILLAINEN HOITO?

ViestiKirjoittaja Outi » Ke Elo 24, 2016 15:24

Hei!

Olen pahoillani, että olet saanut pureman/pistoksen. Jos sinulla selvästi oli kohonneet vasta-aineet sekä EM ihomuutos onkin hyvä, että hoidat tartuntaa mahdollisimman ajoissa. Mitään pomminvarmaa hoitoahan ei ole tälllä hetkellä edes olemassa. Laitoin tuohon linkkejä sivuille, jossa nyt ainakin suuntaa antavia ohjeita on. Näin omasta mielestäni voin sanoa, että vähintään kolmen viikon kuuri Doximyciniä on varmaankin varma aloitus hoidolle! Muistahan pitää myös suolistosi kunnossa antibioottikuurien ajan. Esimerkiksi saccharomyces boulardii maitohappotuotetta, joka kulkee ainakin Precosa nimellä apteekeissa, mutta löytyy myös esim. luontaistuotekaupoista.

http://www.ilads.org/lyme/treatment-guideline.php

http://www.ilads.org/lyme/what-to-do-if-bit-by-tick.php

viewforum.php?f=4

Syysterveisin
Outi

HUOM! Kommentoikaa muutkin esim liittyen lääkäreihin!
Outi

ViestiKirjoittaja Outi » Ke Elo 24, 2016 15:29

ehkä tästä olisi apua lääkäriasiassa!

viewtopic.php?f=3&t=2610&p=9004&hilit=toni+v%C3%A4nni#p9004
Outi

ViestiKirjoittaja jenni63 » Pe Elo 26, 2016 12:04

Hei Outi,

Kiitos kovasti linkeistä. Olen lukenut ne läpi, ja todennut samaa, eli niissäkin melkeen kaikissa suositellaan mielummin vähän pitempiä kuureja, etenkin jos on havaittavissa alkuoireita. Otan vielä yhteyttä kyseiseen lääkäriin ja katsellaan suostuisiko määräämään toisen kahden viikon antibioottikuurin. Toistaiseksi oireet eivät onneksi ole hirveästi pahentuneet, joten uskon (toivon) antibiootin pureutuvan bakteeriin. Tämä kanava on kyllä ihan pelastus, kun voi lukea vaikka mitä neuvoja ja artikkeleita aiheesta, ja saada samalla vertaistukea.
jenni63

Paluu BORRELIOOSIKOKEMUKSIA SUOMESTA