NEUROBORRELIOOSI - TYÖKYVYTTÖMYYS

Borrelioosiin sairastuneiden suomalaisten henkilökohtaisia kokemuksia taudista ja sen hoidosta.

Valvojat: Borrelioosiyhdistys, Bb, Jatta1001

NEUROBORRELIOOSI - TYÖKYVYTTÖMYYS

ViestiKirjoittaja Bb » Ma Elo 10, 2009 14:43

Olen tällä hetkellä täysin kaikkien tukien ulkopuolella, tuloni ovat 0 euroa. Minulle on tammikuussa 2005 tehtyjen neuropsykologisten tutkimusten jälkeen kirjoitettu b-lausunto: pysyvästi työkyvytön. Marraskuussa 2005 jäykistettiin selkä, lääkäri kirjoitti lausunnon: neuroborrelioosin jälkitilan takia Kelan selvitettävä onko ollenkaan mahdollista työnteko ja s-lomaa 30.9.2006 loppuun. Toukokuussa ortopedi kirjoitti b-lausunnon työkyvytön ed. jo mainittujen lisäksi vielä voimakkaat niveloireet, jotka estävät minulta kävelynkin välillä kokonaan, samoin todettu luustokartoituksessa selkärankareuman oireet. Minulla on paha ongelma myös se, ettei minulla pelaa motoriikka. Samoin on visuaalisen hahmottamisen vaikeutta: kirjoitan oman nimenikin toisinaan väärin (kirjaimet oikein mutta väärässä järjestyksessä), pankkikortin käyttö on vaikeaa, aivosta lähtee käsky mitä tehdä mutta kädet ei tottele, samoin kassin pakkaaminen kaupassa tosi hankalaa, lukkojen avaaminen on välillä tekniikkalaji minulle. Tässä on vain pieni osa jokapäiväisistä ongelmistani.

Kela katkaisi sairauspäivärahan maksun 31.5.2006 koska minulla todettu olevan runsaasti työkykyä jäljellä. Olen ollut työtön vuodesta 2001 lähtien, jolloin myös Borrelioosi todettiin. Liiton päivärahat on käytetty, työkyvyttömyyseläkehakemus hylätty 3 kertaa, kuntoutus hakemus hylätty kaksi kertaa tänä vuonna, työkyvynarviointi Kelan toimesta järjestettävä hylätty syynä ettei kuulu heille. Selkäleikkauksen takia olisi vielä puolet sairauspäivistä (300) jäljellä, mutta Kela ei suostu maksamaan. Reumalääkärin löydöksetkään eivät kuulemma tuoneet mitään uutta esille mikä estäisi työ teon. Päivästä toiseen selviän voimakkaiden särkylääkkeiden avulla. Olen koulutukseltani merkonomi, joten Kela vetoaa siihen, että toimistotyö on niin kevyttä että sitä kyllä pystyn tekemään. Tällaista on minun elämäni borrelioosini kanssa.
Bb

Paluu BORRELIOOSIKOKEMUKSIA SUOMESTA