KROONINEN BORRELIOOSI: VASTAUS SAXENILLE YM.

Valvojat: Borrelioosiyhdistys, Bb, Jatta1001

KROONINEN BORRELIOOSI: VASTAUS SAXENILLE YM.

ViestiKirjoittaja soijuv » Ti Syys 27, 2011 10:05

Vastaus kollegoille Saxén ym.

"Olen eri mieltä kirjoittajien kanssa ehdotuksesta aloittaa lyhyellä hoidolla ja pidentää hoitoa vain in casu. Objektiivisia keinoja hoitovasteen ennakoimiseksi ei ole, ja oireiden perusteellakaan ei voida arvioida etukäteen, ketkä potilaat olisivat näitä in casu -tapauksia. Epäonnistuminen voi ilmetä vasta viikkojen, ehkä kuukausien, kuluttua ensimmäisen hoidon lopettamisesta.2

Objektiivisia merkkejä reaktiivisesta immunologisesta häiriöstä ei meidän myöhäisborrelioosipotilaillamme ole todettu.

Olen täysin samaa mieltä pitkän seurannan välttämättömyydestä. Muun muassa 14 vuorokauden keftriaksonihoitojemme epäonnistuminen todettiin usein vasta pitkän ajan kuluttua hoidon jälkeen, vaikka alkutulos olisikin näyttänyt lupaavalta.

Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim
1995;111(22):2184
Peter Wahlberg
Kirjeet

Kiitän asiantuntevista ja maltillisista kommenteista; olen pitkälti samaa mieltä kanssanne. "Yksioikoista" kantaa myöhäisborrelioosin hoitokaavaan ei kukaan vielä voi ottaa, siksi käytin sanamuotoa "mitkään kokeilemamme lyhyet hoitojaksot eivät meillä ole olleet kyllin tehokkaita?-". Tämä on kokemani tosiseikka, ei muuta.

Pitkän hoidon tarpeellisuutta ei ole yleisesti vahvistettu, kuten katsauksessani toteankin, mutta lyhyitäkin hoitoja koskee sama asia. Sigalin katsaus käsittelee Yhdysvaltain oloja, ja tiedämme, että niitä ei voida rinnastaa suoraan Euroopan oloihin mm. siksi, että tautien alaryhmä- ja oireistokirjot ovat erilaisia. Taudin pitkittymisen tai kroonistumisen selitys on ajankohtainen keskustelun asia; joko reaktiivinen immunologinen häiriö tai persistoiva infektio voi olla kyseessä eri potilailla. Objektiivisia merkkejä reaktiivisesta immunologisesta häiriöstä ei meidän myöhäisborrelioosipotilaillamme ole todettu.

Olen täysin samaa mieltä pitkän seurannan välttämättömyydestä. Muun muassa 14 vuorokauden keftriaksonihoitojemme epäonnistuminen todettiin usein vasta pitkän ajan kuluttua hoidon jälkeen, vaikka alkutulos olisikin näyttänyt lupaavalta.

Satunnaistetut tutkimukset sisältävät huomattavia eettisiä ongelmia, kun käytettävissä on hoitomenetelmä, joka näyttää tehoavan. Tutkimme paraikaa seuraavaa noin 100 potilaan ryhmää. Hoito-ongelmien laatu ilmenee mm. siteeraamastani Steeren ym. kirjoituksesta (1994), jossa Lymen artriitin näennäisesti onnistuneen hoidon jälkeen todetaan: "patients may still develop neuroborreliosis".

Tietysti olisi pyrittävä mahdollisimman yksinkertaiseen ja lyhyeen hoitoon. Todella satunnaistettuja hoitokokeiluja varten tarvitsisimme enemmän taustatietoa taudista. Olisi eriteltävä eri borrelia-alalajien aiheuttamien infektioiden kliiniset piirteet, ja nämä tutkimukset ovatkin käynnissä. Tarvitsemme myös nopeita laboratoriomenetelmiä eri alalajien toteamiseksi potilailla.

Olen eri mieltä kirjoittajien kanssa ehdotuksesta aloittaa lyhyellä hoidolla ja pidentää hoitoa vain in casu. Objektiivisia keinoja hoitovasteen ennakoimiseksi ei ole, ja oireiden perusteellakaan ei voida arvioida etukäteen, ketkä potilaat olisivat näitä in casu -tapauksia. Epäonnistuminen voi ilmetä vasta viikkojen, ehkä kuukausien, kuluttua ensimmäisen hoidon lopettamisesta. Näin ollen meidän on ollut pakko toistaiseksi antaa kaikille potilaille tehokkainta hoitoa, vaikka joillekuille heistä ehkä riittäisikin lyhyempi hoito, jos vain tietäisimme ennakolta, keitä tämä koskee.

Kommentoivista kollegoista neljä on lastenlääkäreitä. Omat kokemukseni lasten borrelioosin hoidosta ovat vaatimattomat. Olen ollut huomaavinani, että lapsilla?varsinkin neuroborrelioosin ollessa kyseessä?hoito onnistuu helpommin kuin aikuisilla.

Katsaukseni kappaleessa "Haasteita ja odotuksia" mainitsin joitakin tutkimuskohteita. Nämä sopivat mielestäni hyvin yhteen kirjoittajien ehdotusten kanssa. Seuraajani johtavat täällä näitä jatkotutkimuksia.

Kirjoittaja: PETER WAHLBERG, professori Åsvägen 14-B, 22100 Mariehamn
Artikkelin tunnus: duo50502 (95222184)
© 2011 Suomalainen Lääkäriseura Duodecim

http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/e ... usinnumero
soijuv

Paluu YLEISTÄ