Studio55: Vilja haitallista terveydelle

Valvojat: Borrelioosiyhdistys, Bb, Jatta1001

Studio55: Vilja haitallista terveydelle

ViestiKirjoittaja soijuv » To Maalis 10, 2011 11:29

http://studio55.fi/

Viljatuotteet MTV3 Katsomo
10.03.2011 00:00

Leipä miehen tiellä pitää, kuuluu vanha sanonta. Vai pitääkö sittenkään? Lääkäri Antti Heikkilä kertoo päivän lähetyksessä viljatuotteiden käyttöön liittyvistä terveysongelmista. Lue myös netistä haastattelu sisaruksista, jotka joutuivat viljojen aiheuttamien oireiden myötä lopulta sairaalaan.

Studio55 MTV3 Katsomossa
-----------------------------
Ruisleipä on terveysruoka vailla vertaa ? näin meille ainakin uskotellaan. Lääkäri Antti Heikkilä on asiasta täysin toista mieltä.

Lääkäri Antti Heikkilän mukaan geenimme ovat edelleen samanlaisia kuin esi-isillämme, mutta esimerkiksi Suomessa maatalouden alkaminen muutti sitä, kuinka nämä geenit ihmisessä aktivoituvat.

Keskiaikainen ruokavalio "naatteineen ja lihoineen" sai ihmiset voimaan hyvin, mutta viljojen käyttöön tuleminen aiheutti terveysongelmia.

? Esimerkiksi ruisleivässä oleva lektiini muuttaa suolen limakalvoa niin, että proteiinit pääsevät suoraan verenkiertoon. Filaatti suolistossa puolestaan estää mineraalien imeytymistä, Heikkilä sanoo.

Mutta vaalea viljakaan ei ole hyväksi, sillä Heikkilä kertoo, että paljon pullaa ja leipää syövillä on korkeampi riski sairastua osteoporoosiin.

Lääkärin mukaan ihmisillä on myös monesti huonompi kyky sietää viljaa kuin he tietävätkään, eikä tämä ominaisuus edes välttämättä näy testeissä.

Studio55.fi/Nina Talmén

----------------------------
Antti Heikkilä: Viljat ovat yksi keskeinen elementti suomalaisten sairastumisessa
09.03.2011 15:00

Viljatuotteet ovat osa terveellistä ruokavaliota - vai ovatko?

Leipä miehen tiellä pitää, kuuluu vanha sanonta. Lue, mitä lääkäri Antti Heikkilä sanoo viljatuotteista ennen kuin haukkaat uuden palasen.

Leipä on olennainen osa monen suomalaisen ruokavaliota, kuten myös samaan sarjaan lukeutuvat makaroni ja pasta. Leivonnaisetkin maistuvat, joskin valkoisten jauhojen epäterveellisyydestä on toitotettu jo tovi.

Moni ei silti ole tietoinen siitä, että viljatuotteisiin kokonaisuudessaan liittyy monia vakavia ongelmia.

− Ensinnäkin vilja on hyvin tärkkelyspitoinen ruoka. Tärkkelys sellaisenaan voi aiheuttaa monelle suolisto-ongelmia. Toinen asia ovat viljan sisältämät proteiinit (gluteiini), jotka voivat olla haitallisia ihmiselle.

− Kolmas haitta voi tulla viljojen sisältämistä lektiineistä ja fylaateista. Lektiini vaurioittaa suolistoa, fylaatit estävät monien tärkeiden mineraalien imeytyistä, lääkäri Antti Heikkilä aloittaa.

Erityisesti gluteiiniin on syytä suhtautua vakavasti. Heikkilä selventää, että viljan proteiineissa on paljon osia, jotka muistuttavat ihmisen omia proteiineja. Kun niitä joutuu ruuan mukana elimistöön, ne sekoittavat immuunijärjestelmän ja voivat laukaista erilaisia autoimmuunisairauksia.
Ärtynyt suolisto vuotaa

Suolisto on äärimmäisen tärkeä osa-alue ihmisen terveyden kannalta. Kehon immuunijärjestelmä perustuu noin 60−70-prosenttisesti suoliston terveyteen.

− Muun muassa lääkeaineet, stressi, väärät ruoka-aineet ja lisäaineet voivat sekoittaa suoliston terveyttä ja tasapainoa. Ärtyessään suolisto alkaa vuotaa, jolloin elimistöön pääsee haitallisia aineita, Heikkilä kertoo.

Tunnetuin viljoihin liitettävä sairaus lienee keliakia, jota yleensä pidetään pelkän suoliston sairautena. Tässä kohtaa unohdetaan, että se aiheuttaa ja on yhteydessä moniin kroonisiin sairauksiin.

− Ongelma on siinä, että keliakia on vain jäävuoren huippu. Keliakia ja gluteiiniherkkyys on yhdistetty yli 200 eri sairauteen.

Vilja lukuisten oireiden takana
Antti Heikkilä: Viljat ovat yksi keskeinen elementti suomalaisten sairastumisessa

Valkoinen pasta aiheuttaa monelle oireita.

Aihetta on tutkittu maailmalla runsaasti. Tulokset ovat hätkähdyttäviä. Heikkilän mukaan viljatuotteet on yhdistetty lukuisiin sairauksiin aina syövästä skitsofrenian kaltaisiin psyyken ongelmiin.

Tässä tullaan aiheeseen, jonka parissa Heikkilä kamppailee tietoisuuden lisäämiseksi. Kun suurinta osaa viljojen haitoista ei voida varmistaa testein, asia ei ole virallisesti edes olemassa. Testaus hoituu sen sijaan keinoista yksinkertaisimmalla, ruokavaliomuutoksella.

− Jos potilaalla on mikä tahansa krooninen sairaus, ehdotan, että hän jättää kokeeksi viljat pois kahdeksi kuukaudeksi. Mikäli tänä aikana terveydentilassa tapahtuu positiivisia, radikaaleja muutoksia, kannattaa uskoa.

Näitä muutoksia Heikkilä todistaa käytännön lääkärin työnsä kautta jatkuvasti.

− Ihmisillä on erilaisia kroonisia ja autoimmuunisairauksia; reumaa, psoriasista ja vaikka mitä. Kun he jättävät viljat ruokavaliostaan pois, taudin luonne muuttuu ja moni pääsee vaivoistaan.

Heikkilä tapaa työssään myös paljon lapsia ja nuoria, joilla on laaja kirjo oireita aina erilaisista allergioista infektiokierteeseen.

− Ne olisivat hirveän helposti hoidettavissa, mutta silti päiväkodeissa ja kouluissa pakkosyötetään viljoja. Ei hyväksytä, kun äiti sanoo, ettei lapsi kestä viljaa, koska näyttöä ei ole.

− Viljat ovat myös hyvin tiukasti sidoksissa diabeteksen syntyyn lapsuudessa, Heikkilä lisää.

"Viljaherkkyys on pirullinen"

Spaghetti on jäänyt osaksi suomalaisen ruokapöydän tarjontaa.

Tulisiko jokaisen meistä siis laittaa varmuuden vuoksi ruokavaliostaan kaikki viljatuotteet pannaan? Heikkilä ei kannusta ylireagointiin, mutta terve kriittisyys on hyvästä.

− 1700-luvun puolelta vilja on tullut yhä enemmän ihmisten ruokavalioon. 1950-luvulta keliakiasta kärsivien määrä on nelinkertaistunut maailmassa, etenkin Suomessa. Mutta kuinka paljon on niitä, jotka jäävät testien ulkopuolelle, on sitten todella se suuri kysymys, kun puhutaan virallisesta terveellisestä ruokavaliosta, Heikkilä kysyy.

Nykyisen kehityksen valossa Heikkilä uskoo, että viljat ovat yksi keskeinen elementti suomaisessa kärsimyksessä.

− Väite on hurja, mutta jokainen voi kokea sen kohdallaan. Viljaherkkyys on pirullinen. Puhutaan gluteenittomasta tuotteesta, eikä sekään usein riitä. Gluteenittomassakin viljassa on aina jotain. Määrä ei ratkaise. Kyse on kuin allergiassa: pieni pisara tekee sairaaksi.

Nyrkkisääntönä Heikkilä suosittelee kaikille kroonisesta sairaudesta kärsiville kokeilemaan viljatonta dieettiä. Oma keho on tässä kohtaa paras mittari.

− Jos on vaikka kauhea leivänhimo, se herättää epäilyksen, ettei leipä sovi. Usein ruoka-addiktin merkki on se, että tietty ruoka aiheuttaa aivoissa jotain, joka sekoittaa järjestelmän.

Studio55.fi/Jenni Kokkonen
---------------------------------------------
Tämä jokapäiväinen elintarvike vei sisarukset sairaalakuntoon
09.03.2011 14:00

Eroon viljatuotteista.

Viljat aiheuttivat Taina Soutsalolle ja Anita Mecklinille niin kovia oireita, että sisarukset joutuivat sairaalaan. Elämä parani vasta, kun he luopuivat kaikista viljatuotteista.

Taina Soutsalo sairastui kolmekymppisenä rajuun kilpirauhasen akuuttiin tulehdukseen. Sen seurauksena kilpirauhanen oli verikokeiden mukaan toisinaan vajaatoimintainen, välillä se taas toimi.

Sairastuttuaan Taina alkoi kiinnostua viljojen vaikutuksista oireisiinsa.

? Sain tietää aiheeseen paneuduttuani, että ihmisen elimistö ei ole geneettisesti sopeutunut viljatuotteisiin. Ihmisen kehityskaaressa viljat tulivat ravinnoksi aika myöhään, noin 10 000 vuotta sitten.

Hänen suvussaan on viljayliherkkyyttä ja diagnosoitua keliakiaa tiettävästi nyt jo neljässä polvessa. Isotädillä todettiin keliakia vasta aikuisiällä.

? Jopa syöpiä voi kehittyä viljojen myrkyllisyyden seurauksena. Äitini sairastui syöpään 49-vuotiaana. Myöhemmin hän onneksi tervehtyi siitä ja välttää nykyään viljoja, Taina sanoo.

"Olin aina väsynyt ja turvoksissa"

Tainan elämä on parempaa ilman viljaa.

Ensimmäisen kilpirauhastulehduksen jälkeen Taina ei vielä osannut jättää viljoja pois ruokavaliostaan. Hän oli kärsinyt muun muassa ajoittaisesta ripulista, ummetuksesta ja refluksitaudista, jossa mahan sisältö nousee ruokatorveen. Niiden seurauksena hän siirtyi ensin noudattamaan vähähiilihydraattista ruokavaliota (VHH).

? Aloitin tiukan VHH:n, koska olin aina väsynyt ja turvoksissa. Lisäksi paino yritti karata hallinnasta.

Tainalle oli kehittynyt myös monia allergioita.

? Keväisin olin poskiontelotulehduskierteessä, muulloin lähes kaikki kosmetiikka sai silmäni vuotamaan. Olin monelle eläimellekin testien mukaan allerginen.

VHH:n aloitettuaan Tainan väsymys, turvotus, vatsaoireet ja nivelkivut loppuivat. Lisäksi paino alkoi itsestään pudota.
Vain radikaali muutos auttoi

Taina lipsui ruokavaliostaan vuonna 2006, kun hän opetti bulgarialaista miniäänsä leipomaan suvun resepteillä leipiä, muun muassa lappilaista ohrarieskaa. Leivästä koitui nivelsärkyjä, ja nainen oli varma että hänellä puhkeaisi reuma.

? Reagoin leivän syöntiin niin rajusti, että kilpirauhanen tulehtui uudelleen ja olin ihan henkihieverissä. Kun tämän jälkeen jätin viljat pois, paranin kaikista oireista, joita oli kertynyt vuosien aikana.

Taina on ollut monin tavoin terveempi luovuttuaan viljoista. Allergiat ja flunssaoireet ovat hävinneet.

? Nyt minulla on koira, johon en reagoi lainkaan enkä pojan kissoihinkaan. Lapsena ja aikuisiässäkin flunssat iskivät takuuvarmasti, mutta nyt kun en syö viljoja, hivenaineet imeytyvät. Viljattomuus yhdessä ravitsevan ruokavalion (VHH) kanssa on vaikuttanut niin, etten muista, milloin olisin ollut edes nuhainen.
Keliakia selvisi vasta tiputuksessa

Anita on onnellinen ilman viljatuotteita.

Tainan sisko, Anita Mecklin kävi keliakian oireet läpi 80?90 -luvun taitteessa. Oireet alkoivat parissa kuukaudessa, ja pahimmillaan nuori nainen painoi alle 50 kiloa.

? Joku on esittänyt epäilyjä, että stressi voi laukaista keliakian. Kävin iltalukiossa ja päivätöissä, ja lisäksi minulla oli pieni lapsi. Sain iltalukiossa ilmaisen ruoan, jossa oli paljon vehnäjauhokastiketta. Lisäksi näkkileipä oli osa annosta.

Anitan keliakia puhkesi nopeasti.

? Aloin oksentaa kerran päivässä. Kun kävin terveyskeskuksessa, minua kehotettiin syömään kaurapuuroa. Olin parissa kuukaudessa kuivumispisteessä, ja jouduin tiputukseen sairaalaan.

Sittemmin myös Anitan tyttärellä on diagnosoitu keliakia.

Pojasta kuoriutui adonis

Tainan Bulgariassa asuva 30-vuotias poika tuli viime kesänä käymään Suomeen.

? Hän oli saanut hirveän kuumeen ja ripulin. Hoidoksi lääkäri oli Bulgarian päässä kehottanut häntä syömään pelkkää vaaleaa leipää, Taina ihmettelee.

? Olin epäillyt sukumme viljayliherkkyyttä hänellä jo aiemmin. Poika oli aina hoikka, ja teini-iässä hänellä ilmeni anemia, vaikka perheessä syötiin ruoka-aineita, joissa on rautaa. Hoikasta olemuksestaan huolimatta hänelle kertyi helposti vatsan seudulle rasvaa.

Taina laittoi poikansa viljattomalle paastolle kolmeksi viikoksi.

? Laitoin pojan käteen lääkäri Antti Heikkilän kirjan Ravinto ja terveys. Poika luki sen ja noudatti ohjeita.

? Kuume laski heti, ja mies alkoi voida hyvin. Kun hän oli ollut sen kolme viikkoa ilman viljoja, tilasin hänelle ison rullakebabin ja käskin syödä sen. Kuume alkoi nousta jo samana iltana.

Mies jätti siltä istumalta viljatuotteet pois elämästään. Tänä keväänä äiti näki poikansa uudestaan.

? Pojastahan on tullut varsinainen adonis, hän on kiinteytynyt, tervehtynyt, ja ihokin on aivan erivärinen. Koko mies on terveyden perikuva.

Makean himo häviää

Makeita jälkiruokia Taina ei ole kaivannut ennenkään, mutta kertoo VHH:n olevan mielenkiintoinen vaihtoehto niille, jotka ovat persoja sokerille.

? VHH on sellainen ruokavalio, että kun kehosi on kylläinen rasvasta, proteiineista ja ravinteikkaasta ruuasta, makean himo vain häviää johonkin.

? Kilot hupenevat huimaa viikkovauhtia, ja ennen kaikkea, terveys paranee ja vireystaso nousee.

Studio55.fi/Siiri L'Ecuyer

Antti Heikkilä: Ruisleipä ei ole terveysruokaa

-----------------------------------------------
soijuv

ViestiKirjoittaja soijuv » To Maalis 10, 2011 11:57

Heikkilän vastauksia ihmisten kysymyksiin:

Onko eturauhassyövällä ja viljatuotteilla yhteyttä?
T:aamupuurolla päivän haasteisiin
Kyllä on

Virallinen taho tuputtaa keliaakikolle joka aterialle gluteenitonta leipää. Se on kuulemma keliaakikon terveyden kannalta välttämätöntä. Kysymys: Yritän karttaa huonoja hiilareita. Jos en syö mitään vilja-heinäkasveja, niin minkä ravintoaineen puutoksen mahdollisesti ihan oikeasti saan? Kukaan ei ole tähän kysymykseen minulle antanut selventävää vastausta. Omasta mielestäni syön terveellisesti: Mm: Lihaa,kalaa, kasviksia, marjoja, hedelmiä, kovia juustoja, jogurttia, voita, oliiviöljyä.
T:Kiitos: TattariHirssi
Tuo leivän tuputtamien on rikos sillä mikää gluteiiniton tuete ei ole täysin gluteiinitonta

Mistä saa tarpeelliset kuidut?
T:Jude
Vihanneksista

Heikkilä sanoi, että vatsan (suolisto) kunto vaikuttaa suoraan aivoihin aiheuttaen mm. masennusta. Entäs toisinpäi? Kun on huolia, oikeaa yläpään masennusta, stressiä... vaikuttavatko nämä "suoraan" vatsaan (suolisto)?. Kummin päin tämä toimii?
T:Juhani
Vaikea sanoa kumpi oli ensin muna vai kana

Mitä olet mieltä oraiden käytöstä ruokavaliossa?
T:T.vm62
Vaikea sanoa Ei ole kokemusta

Olen sairastanut keliakiaa n. 15 v. toissa kesänä leikattu hyvänlaatuinen aivokasvain ja shunttileikkaus myös. Syksyn aikana laihtumista 10 kg ilman ruokailutottumusten muuttamista. Missä syy?
T:luuviulu
Tuohon on vaikea vastata näissä raameiissa

Suositteletko vauvoille vain kasviksia aloitusruoaksi?
T:Mom
Ehdottomasti

Auttaako hiilihydraatiton ruokavalio unettomuuteen?
T:Huonouninen
Usein kyllä

Minulla on neljä aikuista poikaa jolla kolmella epilepsia.Itselläni on crohn diaknoosi yli kymmenen vuotta ja nyt keliakia epäily.Yhdellä pojista jo lapsena erittäin paha ruoka-aine allergia ja keliakia todettu myös yli kymmenen vuotta sitten Yhdellä pojista lapsena jatkuva ripuli ja maito kuulemma ei sopinut???.Kahdella kaksisuuntaista mielialahäiriötä, skitsofreniaa???masennusta ja psykoosia. Itselläni on myös masennusta hoidettu Seronil lääkkeellä. Vanhemmalla pojalla oli nuorena erittäin paha mielialahäiriö ja itse uskon täysin tähän ruoka-aine allergiaan.Nyt kysyisin miten meidän perhe voisi päästä genettisiin tutkimuksiin ja mitä kokeita suosittelisit meille kaikille? Tämä on ollut helvetillistä rämpimistä ja syyllisyys tuntoja. Olen hoitanut lapseni ERINOMAISESTI ja he ovat lahjakkaita mutta neurologiset oireet ovat todella kuluttavia.Liittyykö epilepsia keliakiaan?Minulle vaihdettiin Azamun lääkitys ja maksa-arvot nyt kohollaan sekä kastriini arvot korkeat?olen ollut kaksi kuukautta gluteenittomalla ,eikö se vielä riitä?
T:salmiakki
Selvä viljaherkkyys kaikilla Viljat pois ja niillä joilla EP niin myös vhh

Miehelläni hoidettu vuosi B 12 puutosta ja ei ole saatu lääkkeelläkään paljon nostetuksi ja mitään syytä ei ole löydetty.Mistä voisi johtua.Käyttää paljon leipää ja vatsa elämöi .
T:tulita
Syynä on viljat

helicobakteeri ajettu 5 kertaa,useita virtsatietulehduksia,nivelrikkoja kehon kaikissa nivelissä,LII-LIII prolapsi(seurantalinja muutama vuosi,hermoratatutkimus tehty.Nyt määrätty kipulääkkeeksi kipulaastari norspan ja panadol-extend.Nyt olen "ihansekopää",johtuisiko tämä monisairaus keliakiasta syön paljon leipää
T:jupustiina
Todennäköisestia Aloita viljaton ruokavalio

Hei, suvussani on migreeniä ja minulla on paha migreeni ja nyt näyttäisi siltä että poikani 4v on perinyt myös migreenin. Oletko havainnut työssäsi että migreenillä ja ruokavaliolla olisi yhteyttä?
T:kotiäiti
Voi olla paljonkin Kokeile ensi alkuun viljatonta ruokavaliota

Hei, Onko hirssi yhtä haitallinen kuin muut viljat?
T:JL
voi olla kokeile

Eihän pelkällä luonnonjogurtilla elä.? Mikä olis ison miehen päivän ruokalista,jos ei viljaa.?
T:Ape
Opiskele hieman vhh periaatteita. iso mies pysyy tiellä rasvan ja lihan avulla Viljat ovat pääasiassa pelkää sokeria

Heips! Sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa, laktoosi-intoleranssia, sappikivisairautta, niverikkoa ja olen melko väsynyt. Mitä ruokavalioni pitäisi sisältää, kun sappivaivat rajoittavat myös kasvisten syömistä ainakin raakana.
T:Elli
Kannatta jättää pois kaikki viljat 2 kk ja katsoa mitä tapahtuu

Anna kirjavinkki vhh:sta rv:stä kiinnostuneelle.
T:Elämä muuttuu nyt!
Ravinto ja Terveys

päivää antti.olen 55 v nainen.sain malt-lymfooman vatsaan.se on hoidettu sädetyksellä.nyt epäillään keliakiaa.koska kasvot ,päänahka,niska ja kyynärpäät näppylöillä jokka kutisee.vatsa aina turvonnut,kauhee väsymys.nyt jätän viljan syönnin.kysymys:voinko syödä gluteenittomia leipiä,vai onko niissäkin viljan "haitat"?:bella

Lymfoomalla ja viloilla on vahva yhteys. Ehdottomasti viljaton rv
Olen 80-vuotias mies ja kärsin suolisto-ongelmasta. Se ilmenee ruokailun jälkeen tulee huonovointisuutta ja ilmavaivoja. Pierut ovat tosi pahanhajuisia. Syön sekaruokaa, johon kuuluu mm. aamupuuro ja ruisleipä.
T:Johannes
Selvä oire viljaherkkyydestä

Olen noudattanut vähähiilarista rv n. 2 viikkoa. Olo on mitä mainioin ja viljat, perunat ym. ollut helppo jättää pois. Hiilihydraattien määrällä ilmeisesti suuri merkitys painonputoamisen kannalta. Onko sillä suurempi merkitys kuin rasvojen määrällä? Jos paino sahaa kiinnittäisitkö ennemmin huomiota hiilareihin vai rasvojen proteiinien määrään?
T:T. Eija
Hiilarit ratkaisee

Millaista ruokavaliota suosittelisit tiheävirtsaisuudesta kärsivälle? Olisin todella kiitollinen vastauksesta!
T:Apua!
Usein syynä on viljoista johtuva ärsytys

HALUAISIN PIKKU VINKIN MITÄ SITTEN AAMUPALALLE TILALLE.
T:MINTTU RAUMALTA
Itse syön luonnon jougurttia tai sitten munakkaita

onko speltvilja terveellisempää kuin kotimaiset
T:pitkään vatsavaivainen
ei ole eroa

Onko parempi luopua viljatuotteista, kun nivelrikko, kilpirauhasen vajaatoiminta ja silmänpaineet ovat vaivoina.
T:Tellervo.
Ehdottomasti

Voiko Marevan-lääkityksellä oleva luopua kokonaan viljoista?
T:Lissukka
Kyllä voi

Mitä leivän tilalle?
T:ha4044
Kasviksia

Onko perunakin yhtä paha kuin viljat?
T:pottu
Peruna on eri asia

Vhh ruokavalio?Onko sama kuin siis täysin viljaton?Mitä muuta siihen ruokavalioon liittyy?
T:Kysyjä!
Vhh ei ole viljaton vaan täytyy erikseen huomata viljat

PARKINSONIN TAUTI JA VILJATUOTTEET? SOPIIKO?
T:PII
Parempi jättää

Oisko parempi syödä Lidlin jauhoista tehtyä leipää,tai puuroo.Onko ne puhtaampia,kuin suomalaiset jauhot?
T:Karoliina
Samaa tavaraa

Kysyisin propioottien käytöstä,onko niitä hyvä käyttää.Minulta leikattiin vuosi sitten paksusuolesta hyvänlaatuinen kasvain.
T:vaivaa on.
Ehdottasin viljatonta ruokavaliota jatkossa. Viljoilla on yhteys paksunsuolen kasvannaisiin

Voiko leivän viljan syönti periaatteessa pahentaa Chronin tautia? Esim voiko vitaminiinit imeytyä ns paremmin jos jättäisi viljan syönnin pois kokonaan? Olisiko asiassa syytä huomioida jotain?
T:Mr Chronintaudin uhri
Ehdottamasti

Kysymykseni liittyy sydämeen ja verenpaineeseen. käydessäni lenkillä pulssi nousee ja verenpaine laskee, onko kysymyksessän sydämen vajaatoiminta vai mikä. minulle asennetaan ns. holter , näkeekö siitä mahdollisen sydämen vajaatoiminnan ?
T:tiuku
Osalla rytmihäriöpotilasta on syynä viljat

Hei. Minulle on tehty B -HLA-keliakia, DNA-tutkimus, SSO. Tuloksista yksi oli positiivinen (DQA1*05). Testiin menin yksityisesti homeopaatin neuvosta. Kävin lääkärillä ja kysyin tuloksesta eli onko minulla keliakiaa. Lääkäri vastasi, että minulla on alttius mutta ei ole syytä ruokavalioon koska tavanomaiset verikokeet näyttivät ettei keliakiaa ole. Minulla on astma ja laktoosi-intoleranssi perussairautena ja lisäksi kärsin jatkuvista hengitystieinfektioista, tällä hetkellä parantelen keuhkokuumetta. Voisiko kohdallani olla kyse viljaherkkyydestä? Mitä mieltä olet DNA-testistä?
T:jatkuvasti flunssassa
Ei kannata testata vaan aloita viljaton vähähiilihydraattienn rv

Iho-ongelmat ja vilja? Esim. ruusufinni ja akne?
T:onerva
Vahvasti yhteydessä viljojin

Hei! Poikani (oli huomattavan ylipainoinen)12v on laihtunut 7 kg jättämällä viljan,sokerit ja perunan ruokavaliosta.Muuten voi hyvin ,mutta ummetus on tullut .Onko lese hyväksi ? Tai mitä muuta voisi käyttää?
T:Äiti
Pellavansiemen (kokonainen liotettuna veteen)

Tyttäreni on 7 12 kk:n ikäinen ja kärsii ylivilkkaasta suolen toiminnasta, liian löysästä ulosteesta, jossa on mukana erityisen paljon suolilimaa. Mitään muita fyysisiä oireita ei ole. Tyttö on iloinen ja pirteä. Ruokavalioon kuuluu maito, liha, kala, kana ja vihannekset ja hedelmäsoseet, sekä iltapuuro kaurasta. "hoitokeinona" lastenlääkäri käski lisätä puuron myös aamuun, mutta näin en ole tehnyt. Lisää kuulemma suolen sisältöä?? Voiko siis oireen syynä olla puuro vai kenties peruna?? Miten korjaan tytön ruokavalion ja mikä on paras vaihtoehto?
T:Huolestunut Äiti
Klassinen viljaoire joten ehdottomasti viljat pois

Hei,kysymys: Jos on 'pakko' ottaa leipäpala kumpi on parempi tumma- vai vaalea leipä? Mitä suosittelisit lisäämään rokavalioon, (ms-tauti) ksvisruoka ja superuokaa.?
T:Seija
En ottaisi lainkaan jos MS

Terve ! Juotuani yhden oluen illalla, aamulla tuntuu kuin olisin juonut paljon enemmänkin. Olo on krapulainen ja tuntuu kuin vatsassa olisi suuri kupla ja suussa maistuu todella pahalle. Mahassa kiertää ja turvottaa. Voiko olla että olut ei vain sovi minulle ? Sitten vielä lisäkysymys: voiko viljatuotteet aiheuttaa suolistossa verta vuotavia haavaumia ? Voiko viljan yliherkkyys tulla milloin vain ?
T:MV
Klassinen viljaherkkysoire

Autoimmuuni hepatiitti, ollut jo 15v.. Hoito ensin Prednisolon ja nyt Imurel 50mg aamuisin. Onko tähän olemassa mitään muuta hoitoa?Olen 30v. ja tuntuu vaan tauti olevan päällä. Yritettiin lopettaa hoito, muttei voinutkaan ja piti takaisin palata lääkkeeseen..
T:Äiti kysyy
Suosittelen viljatonta vhh ruokavaliota Olen saanut sillä hyviä tuloksia

Voiko alhaisen hiilihydraattimäärän seurauksena joutua ketoosiin (niin on peloteltu) ja mitä tämä ketoosi oikein tarkoittaa?
T:Herneenverso
Ketoosi tarkoittaa että elimistö polttaa pelkkää rasvaa

Onko viljoilla vaikutusta osteoporoosiin ?
T:ruisleivän syöjä
On vahva yhteys

Minulla on diagnoosina Chronin tautiin liittyvä nivelsairaus + polymyalgia rheumatica. Nyt ruokavaliota muuttamalla voisin tulla jopa terveeksi, koska oireeni eivät ole ns pahemmasta päästä? Olen jo pudottanut painostani n. 10 kg vuoden sisällä vähentämällä hiilihydraatteja . Miten nyt jatkaisin, onko jotain, mitä voisin syödä huomattavasti enemmän : marjat, hedelmät, vihannekset, liha, kala, ? Mitä suosittelet?
T:62 v nuorekas elämänhaluinen nainen
Jatka viljattomalla vvh ruokavaliolla tulosta syntyy Voi viedä 3 vuotta

Mitä suosittelette viljojen sijalle. Onko tattari vilja.
T:Taina Pii
Kasviksia

Onko suomen kirjallisuudessa tai internetissä suomen kielellä tietoa viljojen haitoista?
T:LauriK
On. mm kirja Vaaralliset viljat

Voiko keliaakikko käyttää tattaria ilman, että se aiheuttaa ongelmia?
T:Lissu
Yleensä kannattaa välttä kaikia ryynejä ja pitäytyä kasviksissa

Mikälaista ruokavaliota suosittelisit colitis ulcerosaa sairastavalle ja mikä ei ehdottomasti sovi?Mitä muita konsteja olisi sairauden taltuttamiseksi,kuin vahvat kortisonit?Sairaus vie voimat hetkessä,kun mikään ei pysy sisällä ja tulee vetenä ja veriripulina pihalle.Neuvosta todella kiitollinen!
T:Huoli ja murhe!
Suosittelen viljatonta vhh ruokavaliota On vain oltava kärsivällinen mutta toimii varmasti

Minulla on diabetes2. Olen vähähiilihydraattisella ruokavaliolla ja tällä hetkellä on kiellettyjä kaikki viljatuotteet, peruna riisi, pasta. Mistä ruuasta saan päivittäin tarpeellisen määrän kuitua?
T:terveellistä loppuelämää odottava
Kasviksista
soijuv

ViestiKirjoittaja Jatta1001 » Pe Maalis 11, 2011 20:59

Pitkäaikaisena vähähiilihydraattisen ruokavalion noudattajana suosittelen tutustumista asiaan.

Kokemuksella ... Jatta
Jatta1001

Paluu YLEISTÄ