Outoja oireita ja epätietoisuutta

Valvojat: Borrelioosiyhdistys, Bb, Jatta1001

Outoja oireita ja epätietoisuutta

ViestiKirjoittaja kuka lie » Ke Maalis 25, 2009 22:43

Ensimmäistä kertaa täällä kirjottelen joten terve vaan kaikille. Neuroborrelioosista on täällä juttua joka lähtöön, ja löytyy näköjään kaikkea mahdollista kuolleiden ja parantuneiden väliltä.

Omat oireeni n. 3kk kestäneet. Tiivistettynä tällä hetkellä oireet ovat lihasnykimiset, elohiiret, pistely, kihelmöinti, ajoittainen ympäriinsä kehossa vaelteleva pistävä nopeasti tuleva ja lähtevä kipu, nopeasti tulevat ja lähtevät puutumiset, ajoittainen sydämen voimakas tykytys, ajoittainen paine niska-hartiaseudulla sekä nivelet naksuu epänormaalin paljon ympäri kehoa. Lisäksi n. 3kk sitten oli outo silmän kalvon tulehdus, joka kuitenkin hoitua nopeasti allergialääkkeellä ja silmä tipoilla. Lisäksi ollut kosketusarkuutta jalkapohjissa ja rinnassa muutaman kerran n.3 päivän ajan. Lääkärissä olen käynyt muutaman kerran ja viimeks otettiin verikokeet ja tulokset tulevat parin viikon päästä. Olen tässä yrittänyt löytää yhdistävää tekijää näille oireille ja pohdiskellut borrelioosin lisäksi mm. ms-taudin mahdollisuutta.

En ole huomannut mitään mahdollisia ensivaiheen borrelioosin oireita. Pari kesää sitten oli punainen aika tasaisen pyöreä läntti niskassa ja vertailin sitä tuolloin netissä oleviin borrelioosin aiheuttamiin läiskiin. Ei näyttänyt ihan samalta eikä tullut oireita joten annoin asian olla.

Voisiko joku sanoa jonkun yhteenvedon hoitoennusteista. Taudinkuvaa on kait niin monta kuin sairastajaakin, mutta olisi mukava jos tietäisi vähän mitä odottaa. 8)
kuka lie

Re: Outoja oireita ja epätietoisuutta

ViestiKirjoittaja daila » To Maalis 26, 2009 09:46

kuka lie kirjoitti:
En ole huomannut mitään mahdollisia ensivaiheen borrelioosin oireita. Pari kesää sitten oli punainen aika tasaisen pyöreä läntti niskassa ja vertailin sitä tuolloin netissä oleviin borrelioosin aiheuttamiin läiskiin. Ei näyttänyt ihan samalta eikä tullut oireita joten annoin asian olla.

Voisiko joku sanoa jonkun yhteenvedon hoitoennusteista. Taudinkuvaa on kait niin monta kuin sairastajaakin, mutta olisi mukava jos tietäisi vähän mitä odottaa. 8)

Hei kuka lie,

Borrelian aiheuttama ihomuutos saattaa olla eri ihmisillä hyvinkin erilainen ja noin 50 %:lla ihomuutos jää kokonaan syntymättä borreliatartunnan saamisesta huolimatta.

Paljon kuvia (=monta sivullista) borrelian aiheuttamista ihomuutoksista löydät mm. alla olevasta linkistä.

http://images.google.com/images?q=eryth ... gle+Search

Myös ensivaiheen oireet saattavat jäädä syntymättä tai huomaamatta esim. niiden yleisluontoisuuden vuoksi.

http://p1.foorumi.info/lymeborrelioosi/ ... .php?t=287

Koska taudinkuvaa on niin monta kuin sairastajaakin, on hoitoennusteita luonnollisestikin melko vaikeaa antaa.
daila

Re: Outoja oireita ja epätietoisuutta

ViestiKirjoittaja daila » To Maalis 26, 2009 13:13

kuka lie kirjoitti:Lääkärissä olen käynyt muutaman kerran ja viimeks otettiin verikokeet ja tulokset tulevat parin viikon päästä. Olen tässä yrittänyt löytää yhdistävää tekijää näille oireille ja pohdiskellut borrelioosin lisäksi mm. ms-taudin mahdollisuutta.

Otettiinko näissä verikokeissa myös borreliatesti?
daila

ViestiKirjoittaja kuka lie » To Maalis 26, 2009 23:22

Otettiin borreliatesti. Itse otin puheeksi lääkärin vastaanotolla, että olisiko aivan tuulesta temmattu vaihtoehto borrelioosi. Mukava lääkäri ja otti kyllä todesta vaivani vaikkei päälle päin näykkää mitään. Tosin tuli saman tien selväksi, että ei lääkäreiden tietoisuus tuosta borrelioosista ja sen testaamisesta kovin hyvä ole, kun totesin siinä vaiheessa kun borrelian testaus verestä tuli puheeksi, että eikös se borreliatestit ole aika epäluotettavia. Lääkäri vastasi tähän, että kyllä selkäydinnesteen perusteella tehtyä vasta-ainetutkimusta pidetään hyvinkin luotettavana. Näitä sivuja selatessani olen saanut aikalailla erilaisen kuvan.

Muutenhan vaivani sopisivat varmaan moneen muuhunkin tautiin, mutta tämä selkeästi lisääntynyt nivelten naksuminen ei käsittääkseni kovinkaan monen taudin oirekuvaan kuulu. Ja toinen ehkä oudompi vaiva on tuo sydämen tykytys. Välillä tuntuu, että pulssin tuntee koko käsivarressa.

Mutta eipä siinä. Mukava tämä internetin ihmeellinen maailma kun voi tätä kautta etsiä tietoa ja keskustella asiasta. 8)
kuka lie

ViestiKirjoittaja kuka lie » Ma Huhti 06, 2009 18:12

Noh, jatketaan nyt tätä tarinaa kun alkuun pääsin. Eli verikokeiden tulokset tuli ja niiden mukaan olen moitteettomassa kunnossa. Ei tuntunut lääkärillä olevan sitten loppujen lojuksi hajuakaan siitä mikä voisi olla syynä. Pisti lähetteen neurologille, mutta kun sinne on täällä päin ollut niin vaikea päästä, niin epäili, että olen liian terve päästäkseni sisään. No, tottahan se on, että ei nämä vaivat niin akuutteja ole, että välitöntä hoitoa tarvitsisivat, mutta jokuhan näiden oireiden taustalla on. Mainitsin tuosta viime viikkojen aikana selkeästi lisääntyneestä nivelten naksumisesta, mutta tyrmäsi ajatuksen siitä, että se voisi muka liittyä tähän oirekuvaan. Pieniä kipujakin alkanut ilmenemään nivelissä. Minkäslaisia nämä borreliaan liittyvät nivelongelmat sitten on, kun nehän kuitenkin liittyvät borreliaan. Tulehduksia? Voimakkaita kipuja? Onko tälläinen runsas naksuminen jotenkin poissuljettu vaihtoehto, eli teenkö kärpäsestä härkäsen tämän oireen kohdalla? :roll:
kuka lie

ViestiKirjoittaja mikaborre » Ke Maalis 16, 2011 16:39

Moi,

saitko selvyyttä asiaan?

Itselläni alkoi samantapainen nivelten naksuilu 6 kk:n jälkeen tartunnasta. (Nyt ab kuurilla).
mikaborre

ViestiKirjoittaja Jatta1001 » Ke Maalis 16, 2011 21:33

Nivelten naksuminen ja jopa paukahtelu alkoi minullakin hyvin pian tartunnan jälkeen ja se ilmeni koko kehossa leukanivelistä varpaisiin. Nivelet olivat aristavat ja kipeät ja hyvin pian ne alkoivat muuttua yliliikkuviksi. Tulehduksia ja turvotusta on esiintynyt koko taudin ajan.
Jatta1001

ViestiKirjoittaja Tiina » Pe Maalis 18, 2011 09:31

Heips! Täälläkin naksuu ja paukkuu... 8-) Jos esim. jossain Ateneumissa hartaiden taideharrastajien joukossa sattuu tipahtamaan taskusta vaikkapa nenäliina lattialle, niin on parempi olla nostamatta sitä kyykistyksestä seuraavien naksuvien polvinivelien "sarjatulituksen" vuoksi. :shock: Siinä on vähän omassa pokassa jo pitämistä, kun 15 silmäparia kääntyy katsomaan kesken taidenautintonsa. :lol: Nimimerkillä: "Kokemusta on".

Minulla on myös oikeassa jalassa jo parin vuosikymmenen ajan nk. kalkkarokäärmevarvas. Sillä on kiva aiheuttaa hämmennystä. :lol: Kun varvasta liikuttelee, niin siitä kuuluu samanlainen ääni kuin kalkkarokäärmeen...hmmm...kalkkaroista... 8-)
Tiina

ViestiKirjoittaja Jatta1001 » Ma Maalis 21, 2011 19:14

1hyvahyva Voitais perustaa rytmiryhmä ..
Jatta1001

Paluu YLEISTÄ